The Nine Muses (Wielka Brytania) reż. John Akomfrah (Orizzonti)
Nietypowe egzystencjalne science fiction, poświęcone historii masowych migracji, found footage połączony z wyrafinowanymi zdjęciami natury. Punktem odniesienia jest tu współczesne spojrzenie na Odyseję Homera, jednak ten wystylizowany, erudycyjny filmowy esej w równym stopniu czerpie z prozy Becketta, Joyce'a czy z Biblii.
Guest (Hiszpania) reż. José Luis Guerin (Orizzonti)
Dziennik podróży reżysera Miasta Sylvii, z jednej strony promującego swoje filmy na międzynarodowych festiwalach filmowych, z drugiej – z niewielką kamerą w dłoni poszukującego pomysłu na kolejny film.
The Happy Poet (USA) reż. Paul Gordon (Venice Days)
Niskobudżetowe, pozbawione atrakcji, chałupnicze kino, reżyser Paul Gordon gra tytułową rolę człowieka, który ustawił w parku wózek ze zdrową żywnością, ozdobiony dla reklamy hasłem: "Szczęśliwy poeta" i czeka na klientów, którzy się w końcu zjawiają. Jedno miejsce akcji, jeden czas, minimum formy, jak w dawnych filmach Jima Jarmuscha.
The Ditch (Hongkong) reż. Wang Bing (konkurs, film niespodzianka)
Bezkompromisowa, mocna opowieść o trudnych kartach w historii Chin, o masowych wysiedleniach dysydentów, którzy w latach 50. XX wieku skazani za krytykę partii lub inteligenckie pochodzenie pod hasłem „reedukacji” byli zmuszani do ciężkiej pracy w nieludzkich warunkach w oddalonych od cywilizacji rejonach zachodnich Chin, w obozach w rodzaju Jiabiangou.
Essential Killing (Polska, Norwegia, Irlandia) reż. Jerzy Skolimowski (konkurs)
Opowieść o Afgańczyku - Mohammedzie, który podczas wojny w swym kraju zabił trzech amerykańskich żołnierzy. Schwytany przez Amerykanów trafia do jednej z tajnych baz CIA w Europie, gdzie jest przesłuchiwany. Gdy udaje mu się zbiec, rozpoczyna się za nim pościg.
Meek's Cutoff (USA) reż. Kelly Reichardt (konkurs)
Kobiecy antywestern, kontestujący mitologię Dzikiego Zachodu. W 1845 roku, u progu kolejowej ekspansji trzy rodziny decydują się na przeprawę przez dziewiczą jeszcze Amerykę. Gdy na ich drodze stanie Indianin o bliżej niesprecyzowanych zamiarach, tytułowy Meek - tropiciel i włóczykij przewodzący wyprawie - postanawia zabić obcego "na wszelki wypadek". Buntuje się przeciwko tym zamiarom jedna z kobiet.
Post Mortem (Chile, Meksyk) reż. Pablo Larraín (konkurs)
Mroczna opowieść z czasów politycznego przewrotu w Chile w 1973 roku. Bohaterem filmu jest pracujący w kostnicy Mario, zakochany w swej sąsiadce, kabaretowej tancerce Nancy, która znika w niewyjaśnionych okolicznościach jak tysiące innych Chilijczyków. Jej rodzina była powiązana z obalonym rządem Salvadora Allende. Mario zaczyna obsesyjne poszukiwania niedoszłej kochanki z historią w tle.
Promises Written in Water (USA) reż. Vincent Gallo (konkurs)
W pełni autorski, niskobudżetowy, czarno-biały, realizowany bez scenariusza film o „pięknej, śmiertelnie chorej dziewczynie, która metodycznie przygotowuje swoją kremację”. Gallo napisał do filmu muzykę, wystąpił w głównej roli, film wyreżyserował, zmontował i wyprodukował.
Ovsyanki (Rosja) reż. Aleksiej Fedorczenko (konkurs)
Kameralna adaptacja opowiadania Denisa Osokina, jego bohaterowie, dwaj mężczyźni - Aist i Miron - wyruszają w podróż nad jezioro Nero, by dokonać tam pochówku zmarłej nagle, ukochanej żony Mirona, Tanyi. Jej zwłoki zostaną spalone na plaży, prochy wrzucone do wody. Historia Tanyi wpisuje się w hermetyczną kulturę ugrofińskiego ludu, zamieszkującego okolice północnej Wołgi.