Aktualności
Program retrospektyw Terence'a Daviesa i Witolda Leszczyńskiego dostępny!
23 czerwca 2008
null
« nowsza lista starsza »

Na stronie festiwalu opublikowaliśmy kolejne programy tegorocznych retrospektyw: Terence`a Daviesa oraz Witolda Leszczyńskiego.

Program retrospektywy Terence`a Daviesa

Program retrospektywy Witolda Leszczyńskiego

Zapraszamy także do lektury eseju Michała Oleszczyka:
Alfabet Terence`a Daviesa

Terence Davies urodził się w roku 1945 w Liverpoolu jako najmłodsze z dziesięciorga dzieci w ubogiej katolickiej rodzinie robotniczej o irlandzkich korzeniach (troje rodzeństwa zmarło przedwcześnie). Jego dzieciństwo naznaczone było przemocą ze strony sadystycznego ojca i gimnazjalnych łobuzów, którzy — by użyć słów Daviesa — zastraszali i bili [go] codziennie przez całe cztery lata. Po śmierci ojca przyszły reżyser bardzo zżył się ze swoją rodziną, która — razem z odkrytym w wieku lat siedmiu kinem i nieodłączną religią katolicką — stała się dlań ucieczką i azylem od nieprzyjaznej rzeczywistości zewnętrznej. Odkrycie własnego homoseksualizmu zaowocowało w chłopcu narastającym wewnętrznym konfliktem i niewypowiedzianym poczuciem winy.

Po ukończeniu edukacji piętnastoletni Terence został urzędnikiem w kancelarii portowej, by wkrótce przenieść się do innego biura, co było dla niego przekleństwem przez wiele następnych lat. Nienawiść do pracy biurowej była tak przemożna, że wieczorami próbował Davies swych sił na polu literatury i uczestniczył w amatorskich warsztatach teatralnych. Przed ukończeniem trzydziestego roku życia udało mu się dostać do szkoły aktorskiej, w której kształcił się dwa lata. W roku 1972 Brytyjski Instytut Filmowy wyłożył osiem i pół tysiąca funtów (była to spora suma) na realizację scenariusza Dzieci, które stały się reżyserskim debiutem Daviesa i doczekały się premiery w roku 1976. Po ukończeniu edukacji aktorskiej i jednej nieudanej próbie zdawania na reżyserię filmową, Daviesowi udało się w końcu dostać do National Film School w Londynie. W następnych latach — aż do roku 1992 — reżyser tworzył swój autobiograficzny cykl, po czym zrealizował (do dnia dzisiejszego) tylko dwa filmy fabularne, będące adaptacjami cudzych tekstów: Neonową Biblię (1994) według powieści Johna Kennedy’ego Toole’a i Świat zabawy (2000), oparty na powieści Edith Wharton pod tym samym tytułem. Na tegorocznym festiwalu w Cannes został przedstawiony jego pierwszy m/film.dokumentalny, Of Time and the City (2008), poświęcony rodzinnemu Liverpoolowi.


Witold Leszczyński (ur. 1933, zm. 2007), reżyser i operator, przedstawiciel złotego pokolenia pierwszych roczników łódzkiej Filmówki, zabłysnął już przy okazji swojego długometrażowego debiutu. W Żywocie Mateusza (1968) – obrazie, który do dziś pozostaje ewenementem na tle polskiej produkcji filmowej – udowodnił niezwykłą reżyserską wrażliwość, stylistyczną odrębność oraz niezwykłą dbałość o każdy kadr, który wychodził spod jego ręki. Jego artystycznym credo było zdanie zapożyczone od duńskiego klasyka, Carla Theodore Dreyera - Interesuje mnie nie obraz akcji, lecz akcja obrazu. Robił filmy rzadko, parę razy zdarzały mu się reżyserskie wpadki, jednak pozostawił po sobie dzieła, które przeszły do legendy. Swoje filmowe wizje – najczęściej adaptacje starannie wybieranych dzieł literackich – filtrował przez własną wrażliwość, zawsze rozpoznawalny, autorski styl. Osobny Żywot Mateusza (1968), turpistyczna Konopielka (1981), zanurzona w świecie poezji Edwarda Stachury Siekierezada (1985) tworzą oddzielny świat i do dziś pozostają najwybitniejszymi ekranizacjami w historii polskiego kina.

Na zdjęciu kadr z filmu Odległe głosy, martwe natury (Distant Voices, Still Lives, 1988) Terence`a Daviesa.

Zapraszamy do dyskusji na forum NH
« nowsza lista starsza »

Strona główna  Po 11.NH  Program festiwalu  Aktualności  Festiwal  Muzyka  Wydarzenia specjalne  Przestrzeń NH  Felietony Romana Gutka  Przyjaciele festiwalu  Kontakt

Strona główna - pełna wersja