Norweska reżyserka, bohaterka tegorocznej retrospektywy, Anja Breien twierdzi, że parytety w sztuce nie są potrzebne. I bez nich mocnym kandydatem do Grand Prix tegorocznego konkursu Nowe Horyzonty wydaje się film Urszuli Antoniak Code Blue.
Drugi po znakomicie przyjętym Nic osobistego pełny metraż Antoniak należał do najgoręcej dyskutowanych w sekcji Piętnastka reżyserów tegorocznego festiwalu w Cannes. Wzbudził skrajne reakcje, od zachwytów po ostentacyjne opuszczanie sali. Jego bohaterką jest samotna pielęgniarka, która pomaga umrzeć nieuleczalnie chorym staruszkom. Pewnego dnia zwraca uwagę na nowego sąsiada - oboje są świadkami brutalnego gwałtu.
W konkursie Filmy o Sztuce zobaczymy z kolei dokument jednej z najbardziej uznanych artystek wizualnych, posługujących się nowymi mediami - Lynn Hershman Leeson. Przez ponad 40 lat reżyserka była w centrum wydarzeń, przeprowadziła setki wywiadów i uwieczniła na taśmie filmowej kluczowe postacie feministycznej rewolty w sztuce: wizjonerki, artystki, kuratorki, bojowniczki o sprawę. Z jej nagrań powstał !Women Art Revolution, obraz zmieniającego się dynamicznie feminizmu, zaangażowany filmowy manifest.
Warto też sięgnąć do Panoramy po Śpiącą królewnę francuskiej skandalistki Catherine Breillat, która reinterpretuje klasyczną baśń Charlesa Perraulta. Wraca tym samym do jednego ze swoich najważniejszych motywów – szukającej tożsamości seksualnej i odkrywającej świat zmysłów młodej kobiety, po raz pierwszy kuszonej przez mężczyznę.
Kalendarz projekcji na dziś