Wydarzeniem festiwalu stanie się z pewnością debiut fabularny pracującego w USA Polaka – Zbigniewa Bzymka. Utopians dla każdego z widzów może okazać się zupełnie innym filmem. Pełne, wielowymiarowe postacie i ich relacje, wymykające się próbom jednoznacznego opisu, są tu zarysowane w serii luźno ze sobą powiązanych scen. Bzymek odrzuca chronologię wydarzeń i klasyczne schematy narracyjne, poruszając się po krajobrazie emocjonalnym, rozmywając granicę między tym, co realne, a wspomnieniem czy wyobrażeniem.
Ruchy Browna są drugim po świetnym Wolfsbergen filmem holenderskiej reżyserki i scenarzystki Nanouk Leopold, który trafia do nowohoryzontowego konkursu. Bohaterką Leopold, nad którą unosi się duch Antonioniego, ponownie staje się kobieta znużona stabilizacją, neurotyczna, w ukryciu spełniająca swoje perwersyjne pragnienia. Otoczona przez kochającą rodzinę, wyposażona w atrybuty normalności, do której najwyraźniej nie pasuje, jakby bez wiary w powodzenie swoich starań, dąży do przełamania życiowego schematu.
Taśma to z kolei filmowy autoportret Li Ninga – awangardowego wideoartysty, choreografa i performera partyzanckiej grupy tanecznej, ale też męża, ojca i syna, zmagającego się z chińską rzeczywistością czasów przemian. Film, prezentowany w konkursie Filmy o Sztuce 11. NH, jest jego obsesyjnym wideodziennikiem: nerwowym, fragmentarycznym zapisem prywatnych momentów, miejskich akcji, konfesyjnych wynurzeń i partyzanckiego street video – filmowanym przez ostatnich pięć lat. Brutalne środki wyrazu są tu metaforycznym przełożeniem na ruch chaosu chińskiej transformacji.