Dziś obejrzymy po raz ostatni podczas festiwalu irańskie Rozstanie w reżyserii Asghara Farhadiego, doskonale przyjęte przez widzów uroczystości otwarcia 11. NH, najlepszy film tegorocznego Berlinale, nagrodzony Złotym Niedźwiedziem. To mistrzowska opowieść o rozpadzie związku i trudnych życiowych wyborach. Jej bohaterami są Nader i Simin, małżonkowie w separacji. Ona chce zaczerpnąć powietrza w bardziej liberalnym środowisku, on trzyma się wypracowanego status quo i chorego na Alzheimera ojca.
Marcin Adamczak, laureat pierwszej nagrody w tegorocznym konkursie dla młodych krytyków im. Krzysztofa Mętraka, zgodnie z festiwalową tradycją wybrał film, który znalazł się w programie 11. NH. Jest nim wielokrotnie nagradzany, kameralny Obiad w środku sierpnia (2008) Gianniego Di Gregorio. Reżyser i autor scenariusza wcielił się też w główną rolę, zagrał mieszkajacego z matką, samotnego Gianniego, który popada w kłopoty finansowe. To rodzaj kina rozkosznego, film podlany białym winem, pachnący rozgrzanym brukiem i bazylią.
Będzie też ostatnia szansa obejrzenia pięknych, poetyckich filmów Isaaka Juliena, jednego z najbardziej nowatorskich brytyjskich artystów wideo. Lampart to filmowa transpozycja znanej, wielokanałowej instalacji artysty Western Union: Small Boats. Na Lepsze życie z Maggie Cheung i Zhao Tao, muzą znanego chińskiego reżysera Jia Zhang-ke, składają się trzy stylizowane historie o duchach w Szanghaju. Bezpośrednią inspiracją dla Juliena była tragedia, która wydarzyła się w Zatoce Morecambe w 2004 roku, kiedy zginęło 24 nielegalnych chińskich imigrantów.