Piotr Krajewski, Zmierzch taśmowego nośnika.
Erkki Huhtamo, Play! Stop! Forward! Rewind!: Refleksje nad taśmą jako nośnikiem.
Erkki Huhtamo, Podstawy ekranologii.
Ryszard W. Kluszczyński, Przeobrażenia sztuki mediów (od filmu do sztuki interaktywnej).
William Moritz, Film absolutny.
Jarosław Kapuściński, McLaren: synergista.
Piotr Krajewski, Obrazy z recyklingu, obrazy z odzysku. Remiks, sampling, scratching... O kinie found footage.
Lev Manovich, Siedem lub nawet osiem rzeczy, których możemy się nauczyć od Dżigi Wiertowa, by uczynić nowe media bardziej interesującymi.
Premierowa prezentacja książki
27.02.2009 | 18:00 Zachęta. Narodowa Galeria Sztuki. Warszawa
O publikacji będą rozmawiać:
Edwin Bendyk (Polityka), Hanna Wróblewska (Zachęta), Piotr Krajewski (WRO)
Od kina absolutnego do filmu przyszłości. Materiały z historii eksperymentu w sztuce ruchomego obrazu rozpoczyna nowy cykl wydawniczy Centrum Sztuki WRO pod nazwą Widok. WRO Media Art Reader pod redakcją Violi i Piotra Krajewskich.
Główny temat pierwszego Widoku to występujące w każdej epoce kina nietypowe praktyki artystyczne, sytuujące się w opozycji do kinematografii rozumianej jako przemysłowe wytwarzanie obrazów. Gromadząc bogaty wybór tekstów, dzieł i dokumentacji, Od kina absolutnego do filmu przyszłości stanowi obszerne kompendium wiedzy o awangardzie kinematografii.
Zagadnienia ilustrują zamieszczone na DVD realizacje powstałe na przestrzeni lat 1924-2007, prezentujące różnorodne, czasem współwystępujące, drogi rozwoju estetyki mediów od filmu absolutnego, przez wideo i animację komputerową, do projektów sieciowych i instalacji interaktywnych. Zgromadzone materiały - łącznie ponad 40 tytułów - podzielone zostały na trzy bloki tematyczne: Kino absolutne, Found footage i Film po kinie.
KINO ABSOLUTNE
Viking Eggeling, Symphonie Diagonale, 1924
Hans Richter, Ghosts Before Breakfast, 1927-1928
Bruce Checefsky, Pharmacy, 2001
Rekonstrukcja filmu Franciszki i Stefana Themersonów Apteka
Bruce Checefsky, Moment Musical, 2006
Rekonstrukcja filmu Franciszki i Stefana Themersonów Drobiazg melodyjny
Hy Hirsh, Come Closer, 1952
Len Lye, Free Radicals, 1958
Józef Robakowski, Test I, 1971
Józef Robakowski, Gnuśna linia, 1971-1972
Józef Robakowski, Wideo-Kino-Maszyna, 1992
Wojciech Bruszewski, YYYYAA, 1973
Larry Cuba, 3/78 (Objects and Transformations), 1978
Michael Scroggins, Power Spot, 1986
Edward Zajec Orphics, 5iemme Gnossienne, 1996
Anita Sarosi, Dragon, 1999
Gameboyzz Orchestra Project Performance, 2003
Jarosław Kapuściński, The Point is..., 2003
William Moritz, Kino absolutne, 1999
Wykład, cz. 1 i 2
FOUND FOOTAGE
Józef Robakowski, 6 000 000, 1962
Malcolm le Grice, Berlin Horse, 1970
Lewis Klahr, Her Fragrant Emulsion, 1987
Martin Arnold, Pièce touchée, 1989
Peter Forgács, Tractatus, 1992
Apsolutno, Good Evening, 1996
Sara Kolster, Derek Holzer, ResonanCITY, 2005
Burstscratch, Le point aveugle, 2007
Brian Mackern, Living Stereo, 2007
FILM PO KINIE
Tamás Waliczky, Studies for The Garden, 1992
Tamás Waliczky, The Garden, 1992
Tamás Waliczky, o/about The Garden, 1997
Tamás Waliczky, Der Wald, 1993
Tamás Waliczky, Sebastian Egner, Jeffrey Shaw, The Forest, 1993
Tamás Waliczky, o/about, The Forest, 1997
Jeffrey Shaw, The Royal Road, 1993
Jeffrey Shaw, EVE - Extended Virtual Environment, 1993
Chris Dodge, The Winds that Wash the Seas, 1994-1995
Andrzej K. Urbański, The Rapist, 1995
Frank den Oudsten, Platos Schatten, 1995
Lev Manovich, Ostranienie, 1997
Lev Manovich, Siedem lub nawet osiem rzeczy, których możemy się nauczyć
od Dzigi Wiertowa, by uczynić nowe media bardziej interesującymi, 1997
Julien Maire, Demi Pas, 2005
David Marcinkowski, Sufferrosa Teaser, 2005-2006