Festiwal od początku jest imprezą, na której sztuka zajmuje istotne miejsce. W tym roku będzie podobnie. Nowością jest międzynarodowy konkurs filmów o sztuce, uzupełniony o cykl "Trzecie oko". Do konkursu zostało wybranych 12 pełnometrażowych autorskich filmów dokumentalnych o sztuce i artystach zainspirowanych różnymi dziedzinami i kierunkami w sztuce dawnej i współczesnej. Jednym z wydarzeń będzie z pewnością pokaz najnowszego filmu Petera Greenawaya Rembrandt: oskarżam...! , w którym reżyser ponownie - po filmie Nightwatching - powraca do obrazu Rembrandta Straż nocna, dowodząc analfabetyzmu współczesnej kultury, nie potrafiącej już tak doskonale kodować znaków, przechowywać przeczuć, ukrywać namiętności. W autobiograficznym kolażu Plaże Agnés, będącym filmowym pamiętnikiem, francuska reżyserka Agnès Varda, zaklina przeszłość, pokazuje zdjęcia rodzinne, fragmenty filmów, inscenizuje kluczowe w jej życiu wydarzenia, a wszystko opatruje autoironicznym komentarzem. Dobrze znany festiwalowej publiczności amerykański minimalista James Benning pokaże Casting a Glance, którego bohaterem jest Spiralna grobla, czyli najsłynniejsza rzeźba Roberta Smithsona - usypana w 1970 r. pośrodku Wielkiego Słonego Jeziora. Grając obrazami i dźwiękiem Benning wprowadza widzów / słuchaczy w błąd, dowodząc, jak bardzo wzrok determinuje naszą percepcję. W szkatułkowym obrazie Buskaszi Francuza Jacquesa Debsa, dokumentalny zapis archaicznego uzbeckiego rytuału walki jeźdźców o ciało zabitego kozła, jest pokazany równolegle z liryczną opowieścią o miłości, inspirowaną XIV-wiecznym poematem i jej rysunkową wersją szkicowaną na wielometrowym rulonie przez Stasysa Eidrigevičiusa. Rosyjski film Rerberg i Tarkowski. Odwrotna strona Stalkera Igora Mayborody pokazuje kulisy powstania arcydzieł kina - Zwierciadła i Stalkera - jest wielką gratką dla miłośników Andrieja Tarkowskiego, sztuki operatorskiej i fenomenu rosyjskości. Elegia życia. Rostropowicz. Wiszniewskaja to kolejna część oryginalnego cyklu Elegii Aleksandra Sokurowa, utrzymannego w konwencji dokumentu i filmowego eseju. Reżyser tym razem kieruje kamerę na niezwykłą parę artystów - wiolonczelistę Mścisława Rostropowicza i śpiewaczkę Galinę Wiszniewskają (która zagrała główną rolę w pokazywanej na NH 2007 Aleksandrze). Bohaterowie należą do legend muzyki współczesnej i współtworzą jej pejzaż przez niezliczone prawykonania, oryginalne interpretacje, przyjaźń i współpracę z największymi kompozytorami. Polski film Villa Dei Misterii Grzegorza Artmana i Armanda Urbaniaka jest w tym samym stopniu filmem o historii pewnego spektaklu, co i hołdem złożonym najsłynniejszemu polskiemu ikonopisarzowi, Jerzemu Nowosielskiemu. Jest też poetyckim zachwytem nad małomiasteczkową codziennością, wręcz próbą odnalezienia mistyki polskiej prowincji. Francuski reżyser Olivier Assayas w projekcie Eldorado przygląda się spotkaniu dwóch wielkich artystów - francuskiego tancerza i choreografa Angelina Preljocaja i jednego z największych wizjonerów muzyki współczesnej, kontrowersyjnego kompozytora z Niemiec - Karla Heinza Stockhausena.
Prawdziwym bohaterem tegorocznego festiwalu będzie found footage, technika obecna w historii kina od lat 20. XX wieku, która zdystansowała "normalne" kino o całą epokę, a dziś przeżywa drugą młodość. Widzowie festiwalu będą mogli sprawdzić, jak działają te filmy, robione z gotowych, zrealizowanych już przez kogoś innego taśm. Oprócz, prezentowanego w międzynarodowym konkursie Nowe Horyzonty, amerykańskiego Mock up on Mu - skompilowanego z fragmentów komercyjnych filmów sf z lat 50., 60. i 70., jednego z najbardziej elektryzujących przykładów kina found-footage ostatnich lat artysty i performera Craiga Baldwina, w konkursie filmów o sztuce zobaczymy Dubel belgijskiego artysty Johana Grimonpreza. Ten film to swoista manipulacja, gra, kolaż, poskładany z recyklingowanych odpadów kultury wizualnej lat 60., dokument o Hitchcocku, który tak naprawdę nie jest o Hitchcocku, lecz używa persony Hitchcocka jako lustra - zarówno dla reżysera, jak i dla całej epoki. W nowym cyklu "Trzecie oko" zaprezentowane zostaną dwie artystyczne sylwetki: Katarzyny Kozyry i Reynolda Reynoldsa. Reynolds kręci filmy, tworzy multimedialne instalacje, a także dokumentalne i eksperymentalne projekty, balansujące na pograniczu filmu i sztuk wizualnych. Z kolei polska artystka Katarzyna Kozyra w latach 90. została uznana za czołową przedstawicielkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu - śmierci, choroby, nagości.
Oprócz filmów bohaterów festiwalowych retrospektyw, będzie można we Wrocławiu zobaczyć ich przestrzenno-filmowe instalacje: Erotic Space Tsai Ming-Lianga z Tajwanu w galerii Studio BWA, Kanadyjczyka Guy'a Maddina Na kolana, tchórze! w galerii Design BWA (we współpracy z Jakubem Szczęsnym) oraz twórcy unikalnej techniki animacji, z wykształcenia artysty-rzeźbiarza - reżysera Piotra Dumały Walka, Miłość i Praca na ścianie budynku w przejściu do synagogi Pod Białym Bocianem. Nie zabraknie klasycznych prezentacji, m.in. w rynku zobaczymy zdjęcia Ingmara Bergmana w obiektywie Bengta Wanseliusa oraz historyczną wystawę 100 lat polskiego filmu 1908-2008.