Korporacja Ha!art zaprasza na spotkanie promujące książkę Nie tylko Bollywood, w którym udział wezmą Grażyna Stachówna, Przemysław Piekarski, Jagoda Murczyńska oraz Martyna Olszowska. Spotkanie poprowadzi Kuba Mikurda.
W przerwach dyskusji uczestnicy przedstawią i skomentują ulubione fragmenty filmów bollywoodzkich.
19 listopada 2009
godzina 18:30
Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a, Kraków
Nie tylko Bollywood to pierwsza książka poświęcona kinematografii indyjskiej opublikowana w Polsce. Autorzy przybliżają czytelnikom historię oraz artystyczne i dystrybucyjne osiągnięcia tej z pozoru odległej geograficznie i kulturowo, produkującej około 700 filmów rocznie kinematografii, która w ostatnich latach cieszy się w Polsce i na całym świecie coraz większą popularnością. Wychodzą od Bollywood - filmowego zagłębia w Bombaju, indyjskiej "fabryki snów" i kolebki największych gwiazd - ale przedstawiają również historię filmu indyjskiego, jego społeczno-polityczne konteksty, największe sukcesy, zmieniające się poetyki i głoszone ideologie.
Tom Nie tylko Bollywood zawiera 21 artykułów o szerokim spektrum tematycznym, omawiających literackie i teatralne korzenie kina indyjskiego, twórczość wybitnych reżyserów (na przykład Satyajita Raya, Deepy Mehty czy Miry Nair) oraz popularne kino gatunkowe realizowane w języku hindi w Bollywoodzie oraz w języku tamilskim w Madrasie (zwanym - dla odmiany - Kollywoodem).
Artykuły poświęcone oryginalnemu autorskiemu kinu indyjskiemu przedstawiają ważkie dla rozwoju współczesnych Indii problemy związane z historią, mitologią i zmieniającą się powoli obyczajowością tego kraju, a teksty poświęcone kinu popularnemu analizują ukryte pod ich rozrywkową atrakcyjnością przesłania - adresowane do widowni subkontynentu oraz licznej diaspory indyjskiej - dotyczące patriotyzmu i konfliktu indyjsko-pakistańskiego, tradycji kulturowych i rodzinnych, patriarchalizmu i zmieniającej się sytuacji kobiet, a także nowej popularnej mitologii opartej na wzorach rodzimych i zapożyczonych z Zachodu.
Autorzy drążą także fenomen rosnącej popularności filmów bollywoodzkich, tzw. masala films, wśród widzów zachodnich, która wynika, jak się zdaje, z atrakcyjności prezentowanych przez nie fabuł, egzotycznej poetyki, oferowanych głębokich wzruszeń - unikanych zwykle w produkcjach zachodnich - wyrazistej moralistyki, kultu ekranowych idoli i idolek oraz autentycznej, radosnej zabawy.