Ciekawostki z przestrzeni NH
Kim jest (jeżeli JEST) Lynn Hershman Leeson
05 stycznia 2010
« nowsza lista starsza »

Lynn Hershman Leeson to artystka wizualna w szerokim znaczeniu tego słowa - autorka fotografii, filmów, interaktywnych instalacji komputerowych i performances, prekursorka nowych form wyrazu i nowych tożsamości, jedna z najbardziej wpływowych artystek światowego panteonu, cyberfeministka, wynalazczyni, przypisywane jest jej autorstwo pierwszego interaktywnego dzieła sztuki na dysku CD-ROM (Lorna 1983-1984) i pierwszego utworu, którego interfejsem był dotykowy ekran (Deep Contact, 1984-1989). Archiwum swoich dzieł umieściła w środowisku Second Life (Life to the Second Power), eksperymentowała z wirtualnym planem filmowym (Conceiving Ada, 1997), jest też autorką tekstów dotyczących nowych mediów (m.in. książki Clicking In: Hot Links to a Digital Culture). Muzą i aktorką, grającą główne role w jej pełnometrażowych fabułach, jest Tilda Swinton.

Urodziła się w 1941 roku w Cleveland, Ohio. Ukończyła Case Western Reserve University w Cleveland i Uniwersytet Stanowy San Francisco. Mieszka w San Francisco. Jest profesorką Uniwersytetu Kalifornijskiego. Zdobyła wiele międzynarodowych nagród. Brała udział w setkach wystaw na całym świecie. Retrospektywę jej twórczości prezentowały m.in. National Gallery of Canada, czy Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. W 1995 roku otrzymała prestiżową nagrodę Siemans Medienkunstpreise przyznawaną przez Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe, którą w tym samym roku przyznano również Peterowi Greenawayowi, Jeanowi Baudrillardowi oraz Steinie i Woody'emu Vasulkom. Swoje filmy pokazywała na festiwalach w Toronto, Berlinie, na festiwalu Sundance.

W magazynie Kultura Współczesna 3 (61)/2009 ukazał się interesujący tekst Matyldy Szewczyk, doktorantki w Zakładzie Filmu i Audiowizualności Instytutu Kultury Polskiej UW, "Ciało i obraz. Sztuka Lynn Hershman Leeson", poświęcony jej twórczości i wywiad z artystką. Autorka jako klucz do tej twórczości wymienia kategorię wirtualności, a przestrzeń wirtualnego artefaktu nazywa swoistym labiryntem, przypominającym raczej gabinet luster, w którym jedyną realnością wydaje się doświadczenie. Prowadzi czytelników przez labirynt sztuki, która wyprzedza swój czas.

"Sztuka Hershman - pisze Matylda Szewczyk - bezpośrednio odnosi się do wielu problemów naszej rzeczywistości. Rola obrazu, zmieniający się stosunek do ludzkiego ciała, a także problematyczna relacja między ciałem i (jego) obrazem - stanowią jeden z ważnych, o ile nie najważniejszy temat jej prac. Pragniemy, by nas widziano; jednocześnie wolelibyśmy ukryć niechciane wizje samych siebie; narzekamy na sztuczność obrazów cyfrowych, a jednocześnie to one dają nam niespotykaną dotąd wolność ekspresji. Amerykańska artystka swobodnie, a zarazem z niezwykłą oryginalnością podejmuje podobne problemy, snując refleksję nad współczeną >dziwną kulturą<".

Polecamy!

 

Kultura Współczesna

Strona Lynn Hershman Leeson

O artystce

Teknolust

Niebezpieczna kultura

strona filmu


« nowsza lista starsza »

Varia »
Moje Nowe Horyzonty - felietony Romana Gutka  Klub Krytyków Forum NH  Filmowa przestrzeń NH  Selekcjonerzy z festiwali  Ciekawostki z przestrzeni NH  XV Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka  Urszula Lipińska: Zawieszeni w sprzeczności (Grecka Nowa Fala)

Strona główna  Po 11.NH  Program festiwalu  Aktualności  Festiwal  Muzyka  Wydarzenia specjalne  Przestrzeń NH  Felietony Romana Gutka  Przyjaciele festiwalu  Kontakt

Strona główna - pełna wersja