39. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Rotterdamie startuje 27 stycznia i potrwa do 7 lutego 2010. Do głównego konkursu jak zwykle dopuszczone zostały debiuty i drugie filmy. W tym roku będzie ich 15. Znajduje się wśród nich 5 światowych premier, 4 konkursowe filmy powstały dzięki wsparciu rotterdamskiej fundacji Huberta Balsa. Zwycięzców poznamy 5 lutego.
W jury konkursu znalazła się popularna francuska aktorka i piosenkarka, którą oglądaliśmy niedawno w filmie Pedro Costy, Jeanne Balibar; reżyserka polskiego pochodzenia, pracująca w Danii, autorka Nothing Personal - Urszula Antoniak; Philip Cheah, dyrektor programowy festiwalu filmowego w Singapurze; meksykański reżyser Amat Escalante oraz Ugandyjczyk Okello Kelo Sam, aktor i aktywista.
39. MFF w Rotterdamie otworzy Paju drugi film najbardziej obiecującej południowokoreańskiej reżyserki Park Chan-ok.
Właśnie został ogłoszony program konkursu, znalazły się w nim następujące filmy:
Autumn Adagio (Fukaku No Adagio), Japonia 2009, reż. Inoue Tsuki
(Rei Shibakusa w roli zmagającej się z życiem i własną kobiecością czterdziestoletniej katolickiej zakonnicy)
C'est Deja L'Ete, Holandia/Belgia 2010, reż. Martijn Smits
(nawiązując do stylu braci Dardenne, Smits w swoim debiucie opowiada o dysfunkcyjnej rodzinie z najniższych warstw społecznych, żyjącej w belgijskim Seraing)
Cold Water Of The Sea (Agua Fria De Mar), Kostaryka/Francja/Hiszpania/Niderlandy/Meksyk, 2010, reż. Paz Fábrega
(akcja debiutu Fábregi rozgrywa się podczas bożonarodzeniowych wakacji na malowniczym wybrzeżu Pacyfiku w Kostaryce, to historia relacji młodej pary i siedmioletniej dziewczynki na skomplikowanym tle społecznym)
Let Each One Go Where He May, USA/Surinam 2009, reż. Ben Russell
(debiut Bena Russella, reżysera związanego ze chicagowskim środowiskiem filmowym, portretuje współczesne życie Republiki Surinamu, dawnej holenderskiej kolonii, jego bohaterami są dwaj bracia podążający przez kraj śladem przodków, którzy 300 lat wcześniej uciekali z niewoli u europejskich najeźdźców)
Mama, Rosja 2010, Yelena Renard & Nikolay Renard
(mocny głos nowego kina rosyjskiego, fabuła oparta na faktach, w realistycznym stylu opowiada o relacji apodyktycznej matki i mieszkającego z nią, czterdziestoletniego syna)
Miyoko (Miyoko Asagaya Kibun), Japonia 2010, reż. Tsubota Yoshifumi
(historia, której bohaterami są japoński artysta mangi i jego muza Miyoko, w tle tokijska bohema lat 70. XX wieku)
Mundane History (Jao Nok Krajok), Thajlandia 2009, reż. Anocha Suwichakornpong
(debiut, rodzinny dramat o sparaliżowanym synu, nieobecnym ojcu i wynajętym przez niego do opieki nad synem pielęgniarzu)
My Daughter (Li Fa Dian De Nu Er), Malezja 2009, reż. Charlotte Lay Kuen Lim
(debiut, intymne studium związku matki i dorastającej córki)
R., Dania 2010, reż. Michael Noer & Tobias Lindholm
(debiut poświęcony więziennemu życiu, odkrywający jego hierarchie, kody, kodeks honorowy i tajemnicze związki między więźniami, jego bohaterem jest starający się przeżyć w duńskim więzieniu Rune)
Vital Signs (Les Signes Vitaux), Kanada 2009, reż. Sophie Deraspe
(młoda Kanadyjka chce się dowiedzieć, czego naprawdę potrzebują ludzie na łożu śmierci, reżyserka bez zbędnego sentymentalizmu opowiada o tym, co dzieje się między umierającymi a ich opiekunami)
Street Days (Quchis Dgeebi), Gruzja 2010, reż. Levan
(losy straconej generacji, rachunek przemian polityczno-społeczno-ekonomicznych w Gruzji po upadku Związku Radzieckiego i uzyskaniu niepodległości na przykładzie życia późnych trzydziestolatków)
Sun Spots (Guang Ban), Hongkong/Chiny 2009, reż. Yang Heng
(trzy lata po nagrodzonym debiucie Betelowy orzech Yang Heng prezentuje minimalistyczną historię tragicznego związku młodego gangstera i dziewczyny, nie znajdującej szczęścia w miłości)
The Tempetation Of St Tony (Puha Tonu Kiusamine), Estonia/Szwecja/Finlandia 2009, reż. Veiko Õunpuu
(prowokacyjna i mroczna, pełna czarnego humoru historia o pozbawionym zasad, drapieżnym wschodnioeuropejskim kapitalizmie i o jego pozbawionych ludzkich uczuć orędownikach)
To The Sea (Alamar), Meksyk 2009, reż. Pedro Gonzalez-Rubio
(film wyprodukowany przez Jaime Romandia dla Mantarraya Producciones, producenta m.in. filmów Carlosa Reygadasa, subtelny portret relacji ojca i syna, spędzających letnie wakacje na karaibskim wybrzeżu)
La Vie Au Ranch, Francja 2009, reż. Sophie Letourneur
(debiut, grupa dwudziestoparoletnich studentek, wiodących szczęśliwe życie pod jednym dachem, w konfrontacji z trudną rzeczywistością)