PEDRO ALMÓDOVAR: równe prawa do miłości
13 i 14 lutego 2010 w ramach IV edycji Festiwalu Równe Prawa do Miłości Kino.Lab prezentuje dwa filmy Perdo Almódovara.
Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980)
Pierwszy film Almodóvara o życiu w Madrycie w szalonych czasach ery punku. Pepi, Luci i Bom to trzy dziewczyny w różnym wieku. Młodziutka Pepi chce sprzedać swoje dziewictwo. Jednak kiedy zostaje zgwałcona przez sąsiada, policjanta, cały jej plan zostaje zrujnowany. Postanawia się na nim zemścić i uwieść jego żonę, Luci. Pomaga jej w tym Bom. Bardzo szybko Pepi, Luci i Bom zostają nierozłącznymi przyjaciółkami.
Labirynt namiętności (Laberinto de pasiones, 1982)
Melodramatyczna komedia, której głównymi bohaterami są: nimfomanka Sexilia, islamski terrorysta i gej - Sadec, syn króla Tiranu - Riza Niro oraz córka pracownika pralni chemicznej - Queti. Gdy Riza Niro odkrywa, że Sadec i jego koledzy polują na niego, przebiera się za punkowca i zakochuje w Sexilii. Jest to jego pierwszy heteroseksualny związek. Tymczasem Queti, największa fanka Sexilii, pomaga jej odnaleźć się w nowej dla niej sytuacji.
STARE KINO CHIŃSKIE: chińskie filmy z lat 30. i 40.
25 - 28.02.2010
O ciągłości rozwoju kinematografii chińskiej można mówić dopiero od początku lat 20. XX w. Po początkowym okresie dość chaotycznego rozwoju od końca lat 20. wolność wypowiedzi scenarzystów zaczęła być ograniczana przez cenzurę prewencyjną. Dlatego ważnym rysem filmów z lat 30. i 40. są ślady negocjacji z władzą na temat tego, co wolno pokazać i w jaki sposób pokazać to, czego pokazać nie wolno. Przy tym filmy musiały sprostać oczekiwaniom chińskich widzów, wśród których byli biznesmeni, absolwenci amerykańskich uczelni, urzędnicy, studenci, ale także prostytutki, drobni handlarze i ludność ściągająca do miast w poszukiwaniu pracy.
Stąd kinematografia chińska sprzed 1949 roku - nawet przy niedociągnięciach technicznych - zadziwia różnorodnością. Przesiąknięta jest fascynacją światem nie-chińskim (zwłaszcza USA, Europą Zachodnią i ZSRR), poznawanym głównie dzięki filmom zagranicznym. Równocześnie stara się mówić o aktualnych problemach Chin: o nierównościach społecznych, o upadku tradycyjnych wartości pod naporem nowoczesności, o wojnie chińsko-japońskiej.
Projekcja każdego filmu będzie poprzedzona krótkim wprowadzeniem w jego kontekst historyczny i kulturowy, a 27 lutego odbędzie się także dyskusja panelowa poświęcona kinematografii chińskiej okresu republikańskiego.
W programie:
Bogini/ Shennü, reż. Wu Yonggang, Chiny 1934
Chińska symfonia/ Lianhua jiaoxiangqu, reż. Fei Mu, Sun Yu, Cai Chusheng i inni, Chiny 1937
Uliczne anioły/ Malu tianshi, Yuan Muzhi, Chiny 1937
Sceny z życia miejskiego/ Dushi fengguang, reż. Yuan Muzhi, Chiny 1935
Droga/ Dalu, reż. Sun Yu, Chiny 1934
Miłość w oddali/ Yaoyuande ai, reż. Chen Liting, Chiny 1948
Wiosna w miasteczku/ Xiaocheng zhi chun, reż. Fei Mu, Chiny 1948