O tym, że architektura może być sztuką bardzo fotogeniczną z roku na rok przekonuje nas podczas festiwalu NH niemiecki reżyser Heinz Emigholz (Domy Schindlera, 2007; Loos Ornamental, 2008; Sense of Architecture, 2009). Tymczasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie widzów wystawy "Modernologie" już jutro w ramach programu filmowego "Nowoczesność i po nowoczesności", którego kuratorką jest Sabine Breitwieser, zaprasza na jego pierwszą odsłonę o intrygującym tytule: "Architektura jako sztuka, sztuka jako architektura".
Celem programu filmowego, towarzyszącego wystawie "Modernologie", jest umożliwienie refleksji nad dziedzictwem nowoczesności i jej złożonej recepcji we współczesnej twórczości artystycznej częściowo poprzez prace artystów uczestniczących w wystawie, częściowo zaś przez filmy nawiązujące bezpośrednio do pokazywanych prac. Efektem tego zestawienia jest twórczy dialog między zawartością wystawy a dziełami filmowców historycznej awangardy. Prezentacja jest w istocie kolejnym działem wystawy, a nie tylko dodatkiem do niej. Podzielona została na pięć części odzwierciedlających większość kluczowych koncepcji wystawy, to znaczy kwestie określające badania w dziedzinie estetyki i architektury, ale także teorii politycznej i społecznej. Program dzieli się na pięć części tematycznych:
Architektura jako sztuka, sztuka jako architektura 100 min.
Pejzaże utopijne i geopolityka 90 min.
Abstrakcja i dalej 100 min.
Odgrywając nowoczesny dom 100 min.
Życie nowoczesne i po nim 70 min.
I odsłona: Architektura jako sztuka, sztuka jako architektura
3 marca (środa), godz. 18.00
w programie:
Gordon Matta-Clark (1943 - 1978 Nowy Jork)
Rozszczepienie (Splitting), 1974
film 16 mm, przeniesiony z Super 8, czarno-biały/kolor, bez dźwięku, 10'50''
Isa Genzken (1948 Bad Odelslohe, Niemcy - Berlin)
Chicago Drive, 1992
film 35 mm, przeniesiony z 16 mm, kolor, dźwięk, 25'
Manthia Diawara
Dom tropikalny, 2008
DVD, kolor, dźwięk, 58'