Program filmowy, towarzyszący wystawie Modernologie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Nowoczesność i po nowoczesności
kurator: Sabine Breitwieser
Wieczór 2
10 marca (środa), godz. 18.00
Pejzaże utopii i geopolityka
Marine Hugonnier (1969 Paryż - Londyn)
Ariana, 2003
Super 16 mm, przeniesiony na DVD, kolor, dźwięk, 18'36''
Ariana opowiada historię ekipy filmowej, która wyrusza do Doliny Pandższeru w północnym Afganistanie. Opisywana w klasycznej perskiej poezji jako "rajski ogród", bogata w żyzne gleby i bujną roślinność, dolina przez swą niedostępność rozwijała się w oddzieleniu od reszty kraju, a jej mieszkańcy od zawsze słynęli z niezależności i oporu przeciwko próbom narzucenia obcej władzy. Autorzy filmu zastanawiają się, w jaki sposób specyficzne cechy krajobrazu wpływają na historię danego obszaru. Ponieważ ekipie nie udaje się sfilmować doliny z otaczających ją gór Hindukuszu film staje się opowieścią o nieudanym projekcie wywołującą refleksję nad "panoramą" jako formą strategicznego oglądu, jako typem ujęcia filmowego oraz jej historii sięgającej epoki przedfilmowej.
Ostatnia podróż, 2004
Super 16 mm, przeniesiony na DVD, kolor, dźwięk, 14'17''
Fikcyjna fabuła Ostatniej podróży rozgrywa się pod koniec Epoki Spektaklu, w czasie, kiedy atrakcje turystyczne mają stać się zupełnie niedostępne dla publiczności. Widz wybiera się w "ostatnią podróż": wyprawę balonem nad słynnym, ikonicznym szczytem Matterhorn w Alpach szwajcarskich. Film sugeruje możliwość ponownego pojawienia się na mapie białych plam, co jest odniesieniem do świata sprzed ery wielkich odkryć.
Przez Amazonię, 2006
Super 16 mm, przeniesiony na DVD, kolor, dźwięk, 23'52''
Film Przez Amazonię został nakręcony na Drodze Transamazońskiej (Transamazonica), liczącej ponad 5 500 km długości szosie przecinającej amazońską dżunglę. Przy okazji jej budowy rozwinął się cały przemysł wydobycia i eksploatacji surowców naturalnych takich jak rudy metali, drewno czy kauczuk. W filmie materiały te zostają wykorzystane do zbudowania wózka i torów w celu wykonania na rzeczonej drodze ujęcia z jazdą ("travelling shot"). Poprzez to ujęcie, przywołujące złudzenia stojące za ideami, które legły u podstaw projektu transamazońskiego, film odnosi się do procesów i pionierskich ideałów, które dzierżyły prym w czasie rozkwitu brazylijskich aspiracji, by stać się "krajem przyszłości".