Amerykanie idą za przykładem reszty świata – oglądają szwedzkie filmy. W Nowym Jorku rozpoczyna się właśnie największa jak dotąd retrospektywa szwedzkiego kina w USA. Przegląd, który potrwa do 4 maja, organizowany przez Film Society of Lincoln Centre, obejmuje 48 tytułów z lat 1913 – 2010. Program NORTHERN EXPOSURES: Social Change and Sexuality in Swedish Cinema pokazuje przemiany szwedzkiej kinematografii na przestrzeni niemal 100 lat, śledząc motywy społeczne i emancypacyjne, niejednokrotnie znajdujące się w jego centrum. W programie będzie można zobaczyć zarówno szwedzkie premiery, m.in. Tomasa Alfredsona The Girl Who Played with Fire, Burrowing i Sebbe debiutanta Babaka Najafi, jak i przykłady kompletnie nieznanej wywrotowej szwedzkiej klasyki, m.in. Vilgota Sjömana I Am Curious (Yellow) z 1967 roku.
W sobotę 17 kwietnia w panelu dyskusyjnym, poświęconym współczesnemu kinu Szwecji, udział wezmą doskonale znani publiczności NH twórcy młodego pokolenia, których filmy znalazły się w przeglądzie: Fredrik Edfeldt, reżyser Dziewczynki, Jesper Ganslandt (The Ape), Henrik Hellström i Fredrik Wenzel, reżyserzy Burrowing oraz krytyk filmowy, wielbiciel Ingmara Bergmana - Stig Björkman, autor dokumentów, poświęconych mistrzowi szwedzkiego kina. Przeglądowi będzie towarzyszyła multimedialna prezentacja twórczości Bergmana - The Man Who Asked Hard Questions.
NORTHERN EXPOSURES: Social Change and Sexuality in Swedish Cinema