Międzynarodowy Konkurs NOWE HORYZONTY – najważniejsza i wzbudzająca największe emocje część festiwalu obejmie 16 premierowych, odważnych i oryginalnych filmów wybranych spośród setek tytułów prezentowanych...
międzynarodowy konkurs NOWE HORYZONTY – najważniejsza i wzbudzająca największe emocje część festiwalu obejmie 16 premierowych, odważnych i oryginalnych filmów wybranych spośród setek tytułów prezentowanych na festiwalach filmowych na całym świecie. Konkurs NOWE HORYZONTY jest doskonałą okazją do zapoznania się z obrazami reżyserów idących na przekór modom i trendom, indywidualistów operujących własnym unikalnym stylem. Jednemu z tych właśnie filmów publiczność przyzna Grand Prix – nagrodę główną festiwalu. W tym roku do konkursu zostały wybrane m.in.: niemiecki dokument Jezus Chrystus Zbawiciel (Jesus Christus Erlöser) Petera Geyera – zapis scenicznego występu legendarnego Klausa Kinskiego, hiszpański film W mieście Sylvii (En la ciudad de Sylvia) - subtelna refleksja nad czasem José Luisa Guerína, Jedzcie, to jest bowiem ciało moje (Mange, ceci est mon corps) - objawienie festiwali w Toronto i Rotterdamie w reżyserii Haitańczyka, Michelange’a Quay’a oraz Mój Winnipeg (My Winnipeg), którego reżyserem jest dobrze znany festiwalowej publiczności Kanadyjczyk, Guy Maddin.
konkurs NOWE FILMY POLSKIE, w którym prezentowane są nowe pełnometrażowe filmy polskie, zarówno fabularne, jak i dokumentalne. W tym roku konkurs odbędzie się w zmienionej formule – do selekcji przyjmowane są filmy, które miały swoją premierę po 29 lipca 2007 roku, zarówno tytuły premierowe, ale także i te, które były pokazywane w kinach oraz na innych polskich i zagranicznych festiwalach. Przeprowadzona w ten sposób selekcja z całą pewnością umożliwi prezentację najnowszych i najciekawszych zjawisk w polskim kinie, a także poddanie ich ocenie młodej festiwalowej publiczności.
Międzynarodowe jury przyzna zwycięzcy Wrocławską Nagrodę Filmową w wysokości 100 tysięcy złotych ufundowaną przez Prezydenta Wrocławia, Pana Rafała Dutkiewicza.
W tym roku po raz pierwszy jury przyzna także nagrodę za najlepszy debiut reżyserski w wysokości 40 tysięcy złotych, którą ufundował Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Pan Marek Łapiński.
W tym roku w konkursie Nowe Filmy Polskie zostaną pokazane m.in. nowy film Piotra Łazarkiewicza O_1_0, znane tylko z pokazów festiwalowych Wino truskawkowe Darka Jabłońskiego oraz Benek Roberta Glińskiego.
konkurs POLSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE – najciekawsze nowe krótkie filmy polskie: dokumenty, animacje i fabuły. Konkurs organizowany jest we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich.
panorama kina współczesnego to prezentacja 40 filmów nagradzanych na najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach filmowych. W tej sekcji jest miejsce zarówno na prezentację wielkich mistrzów, jak i nowych talentów.
Pokazane zostaną m.in.: Pieśń wróbli (Avaze gonjeshk – ha) w reżyserii irańskiego mistrza, Majida Majidiego; francuski The Secret of the Grain (La graine et le mulet) – najnowszy, nagrodzony kilkoma Cezarami (w tym za najlepszy film) obraz Abdellatifa Kechiche’a, autora znanej polskiej publiczności Winy Woltera oraz najnowsze dzieło francuskiego mistrza, prekursora nowej fali, Erica Rohmera - Miłość Astrei i Celadona (Les amours d’Astrée et de Celadon).
kino nowozelandzkie – 25 filmów fabularnych oraz pełnometrażowe filmy dokumentalne, pokazy filmów krótkometrażowych.
Przegląd zaprezentuje zarówno najwcześniejsze dokonania kina kiwi, jak i filmy najnowsze. Szczególne miejsce zajmą produkcje „złotego okresu” – przełomu lat 70. I 80., kiedy na międzynarodowych festiwalach pojawili się tacy twórcy jak: Roger Donaldson i Geoff Murphy - oraz pełna retrospektywa Vincenta Warda. Będą również filmy inspirowane historią i kulturą maoryską.
Przeglądowi towarzyszyć będą spotkania z nowozelandzkimi reżyserami i krytykami. Wydawnictwo słowo / obraz terytoria przygotowuje książkę o kinie nowozelandzkim, której redaktorem jest brytyjski krytyk Ian Conrich. Imprezy towarzyszące: pokaz w Operze filmu niemego The Te Kooti Trail (1927 r.), reżyseria Rudall Harward, do którego muzykę na żywo wykona nowozelandzki pianista Chris Hainsworth, koncert zespołu Moana & the Tribe (18 lipca, klub festiwalowy w Arsenale) łączącego rdzenną muzykę maoryską ze współczesnymi rytmami oraz pokazy tradycyjnych tańców maoryskich w wykonaniu grupy Manaia; festiwal Ma-uri (masaż, warsztaty); pokaz instalacji multimedialnej i filmów artystki i choreograf Shony McCullagh oraz wystawa (rynek i kino Helios) fotografii pejzażysty i ekologa – Craiga Pottona. Christopher Hainsworth (25 lipca) zagra w Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego na pochodzących z 1718 roku organach i przedstawi muzyczną historię Nowej Zelandii.
Kuratorem sekcji jest Ian Conrich – brytyjski krytyk filmowy, dyrektor Centrum Studiów o Nowej Zelandii na Uniwersytecie Londyńskim, autor współpracujący między innymi z BBC i miesięcznikiem Sight & Sound.
Program sekcji nowozelandzkiej już dostępny na stronie
www.nowehoryzonty.pl
współczesne kino brazylijskie
Przegląd skupi się na najnowszych dokonaniach kina brazylijskiego. Poczesne miejsce zajmą filmy retomady – niezwykłego renesansu, które kino znad Amazonki przeżywało w połowie lat 90. Wtedy to za sprawą takich filmów jak Carlota Joaquina - Princesa do Brazil (1995) Carli Camurati czy Dworzec nadziei (Central do Brasil, 1998) Waltera Sellesa o kinematografii brazylijskiej zrobiło się głośno na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych. Retomada zaowocowała niezwykłą aktywnością twórców z tego kraju, a jej efekty widać do dziś. Najnowsze filmy znad Amazonki, takie jak Cinema, Aspirinas e Urubus (2005) Marcelo Gomesa czy O Céu de Suely (2006) Karima Ainouza są nagradzane na wielu festwalach nie tylko w Ameryce Łacińskiej, ale i na całym świecie, nie może ich więc zabraknąć również we Wrocławiu. Kuratorem tej sekcji jest brazylijski krytyk filmowy Luiz Carlos Merten.
17 lipca w klubie festiwalowym w Arsenale wystąpi José Miguel Wisnik, mieszkający w São Paulo muzyk i kompozytor, ceniony na świecie znawca kultury brazylijskiej, wykładowca uniwersytecki, który od ponad dwudziestu lat utrzymuje się wciąż w czołówce wykonawców brazylijskiej muzyki popularnej. Wisnik zagra utwory własne oraz kompozycje napisane do słów poetów Carlos Drummond de Andrade, czy Fernando Pessoa, w które wplata regionalne rytmy muzyki brazylijskiej pochodzące z różnych rejonów kraju.
Retrospektywy reżyserskie:
Theo Angelopoulos, Theo Angelopoulos, grecki reżyser należący do generacji mistrzów kina, nawiązuje stylem do wielkich nieobecnych – Felliniego czy Tarkowskiego - a równocześnie pozostaje bardzo rozpoznawalny, jedyny w swoim rodzaju. Pupil międzynarodowej krytyki i kolekcjoner festiwalowych nagród od lat konsekwentnie realizuje swoją wizję kina – pełną namaszczenia, symboliki i kulturowych cytatów. Retrospektywa obejmie wszystkie obrazy Angelopoulosa od najwcześniejszych, jak nagrodzona w Berlinie Rekonstrukcja (Anaparastasi, 1970) przez dojrzałe filmy, jak uhonorowany Złotym Lwem w Wenecji Aleksander Wielki (Megaleksandros, 1980) czy wyróżniony Srebrnym Lwem Pejzaż we mgle (Topio stin omichli, 1988) aż po laureata Złotej Palmy na festiwalu w Cannes - Wieczność i jeden dzień (Mia aioniotita kai mia mera, 1998).
W ramach wydarzeń towarzyszących retrospektywie greckiego reżysera we Wrocławiu odbędzie się koncert muzyki Eleni Karaindrou pochodzącej z filmów Theo Angelopoulosa. Będzie również wystawa zdjęć fotografika Dimitrisa Sofikitisa z filmu Trylogia: Płacząca łąka (Trilogia I: To Livadi pou dakryzei, 2004).
Terence Davies, brytyjski reżyser nazywany Proustem kina. Choć zrealizował zaledwie trzy filmy krótkie i cztery obrazy pełnometrażowe, stworzył jeden z bardziej fascynujących wizerunków filmowych w dziejach kina i zdobył uznanie publiczności i krytyków. Jego film Dalekie głosy, spokojne życie (Distant Voices, Still Lives, 1988) otrzymał m.in. Złotego Leoparda w Locarno i nagrodę FIPRESCI w Cannes, z kolei ostatni obraz Brytyjczyka Świat zabawy (The House of Mirth, 2000) został uhonorowany nagrodą BAFTA.
Vincent Ward, nowozelandzki reżyser, który swoimi wizjonerskimi filmami, pokazał światu kino kiwi. Przegląd obejmie cały dorobek twórcy, od najwcześniejszych, niezależnych obrazów, przez jego legendarne dzieła - Dojrzewanie (Vigil, 1984) i Nawigator: odyseja średniowieczna (The Navigator: A Mediaeval Odyssey, 1984) aż po najnowsze produkcje. Pełnometrażowy debiut Warda – Dojrzewanie – był pierwszym nowozelandzkim filmem pokazywanym w konkursie festiwalu w Cannes. Zrealizowany w cztery lata później Nawigator, również okazał się tam prawdziwą rewelacją. Reżyser, budując przejmujące portrety outsiderów w zetknięciu z okrutną, lecz również fascynującą naturą, zyskał uznanie publiczności i krytyki na świecie.
Andrzej Żuławski jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych polskich reżyserów, który od lat tworzy kino emocjonalne, gwałtowne, obsesyjne, balansujące na granicy obrazowej histerii. Debiutował znakomitą Trzecią częścią nocy (1971). Wielu aktorkom zaproponował najodważniejsze, a jednocześnie najważniejsze role w ich karierze: Romy Schneider otrzymała Cezara za Najważniejsze to kochać (L’important c’est d’aimer, 1975), a Isabelle Adjani - nagrodę dla najlepszej aktorki na festiwalu w Cannes oraz Cezara za rolę w Opętaniu (Possession, 1981).
Witold Leszczyński, przypomnienie zmarłego w 2007 roku reżysera i operatora, przedstawiciela złotego pokolenia pierwszych roczników łódzkiej Filmówki, który stworzył znakomite adaptacje filmowe – pokazywany w Cannes Żywot Mateusza (1968), nagrodzoną w Gdyni Konopielkę (1984) czy wyróżnioną w Berlinie Siekierezadę (1985).
Jego artystycznym credo było zdanie zapożyczone od duńskiego klasyka, Carla Theodore Dreyera – Interesuje mnie nie obraz akcji, lecz akcja obrazu. Swoje filmowe wizje – najczęściej adaptacje starannie wybieranych dział literackich – filtrował przez własną wrażliwość, zawsze rozpoznawalny, autorski styl.
Alexander Sroczyński, artysta ekscentryczny, twórca filmów animowanych, ilustrator i autor rysunków satyrycznych. Tworzy nagradzane w kraju i za granicą filmy rysunkowe, jak min. 8 i ¾ (1981), Film animowany (1982), Apteczka pierwszej pomocy (1983) czy Nigdy więcej wojny (1987). W swojej twórczości Sroczyński proponuje mieszankę czarnego humoru, makabreski i pastiszu różnych konwencji filmowych: filmów dla dorosłych (Ani be!...ani me…! z udziałem Audrey Hepburn, 1984), klasyki s-f (2013 Odyseja kosmiczna, 1985), a nawet amerykańskiego undergroundu lat 60. (With a Light, 1984). Na stałe współpracuje z wieloma periodykami - w Polsce z legendarnymi Szpilkami czy z Playboyem, a w USA, gdzie mieszka od 1989, między innymi z The New York Times.
Pełen program retrospektywy wraz z opisami filmów jest już dostępny na stronie www.nowehoryzonty.pl
Federico Fellini: aneks
Maestro Fellini to wystawa w Muzeum Miejskim we wrocławskim ratuszu, na której zaprezentowanych zostanie ponad 300 eksponatów pochodzących ze zbiorów szwajcarskiej FONDATION FELLINI pour le Cinéma - zdjęć, rysunków, scenariuszy, dokumentów produkcyjnych, plakatów, kostiumów itp. Uzupełnieniem tego wydarzenia będzie przegląd filmów dokumentalnych o Fellinim oraz eksperymentalny, inspirowany La Stradą Felliniego projekt multimedialny Witolda Liszkowskiego - Wspólna przestrzeń – który będzie można obejrzeć w Galerii na Solnym i na Placu Solnym oraz - Incorto con Fellini – instalacja autorstwa rzeźbiarza Krzysztofa Bednarskiego.
Wydarzenia specjalne:
17 lipca 2008, czwartek, godz.: 21.00, Opera Wrocławska
światowa prapremiera opery filmowej Csoma, reżyseria i kompozycja: Tibor Szemzö
Csoma to nowoczesny projekt multimedialny, który będzie się rozgrywał równocześnie na ekranie i na scenie. Narrator (w tej roli Krystyna Janda) oraz zespół wokalistów i instrumentalistów wystąpią w pełnej sychronizacji z obrazem.
Uzupełnieniem projektu będzie pełna retrospektywa filmów węgierskiego muzyka, kompozytora i reżysera, którego film Gość życia (Az élet vendége: Csoma-legendárium, 2006) pokazywany był na ubiegłorocznym festiwalu i stał się inspiracją do stworzenia opery filmowej Csoma.
19 lipca 2008, sobota, godz.: 19.00, Opera Wrocławska
koncert brytyjskiego muzyka i kompozytora Michaela Nymana i jego Michael Nyman Band
Michael Nyman, wybitny brytyjski kompozytor, współpracownik Petera Greenawaya. Napisał muzykę do 11 filmów tego kontrowersyjnego reżysera, pracował również z tak uznanymi twórcami jak Jane Campion (za ścieżkę dźwiękową do jej Fortepianu był nominowany do Złotego Globu), Volker Schlöndorff, Neil Jordan czy Michael Winterbottom.
W repertuarze wrocławskiego koncertu znajdą się utwory z programu I sonetti lussuriosi (The Lustful Sonnets) na podstawie Sonetów lubieżnych Pietro Aretino, nazywanego renesansowym prekursorem literackiej erotyki oraz kompozycje z najnowszej, inspirowanej dziełami Mozarta, płyty Nymana Mozart 252.
20 lipca 2008, niedziela, godz.: 19.00, Opera Wrocławska
Michael Nyman i jego Michael Nyman Band zagrają na żywo do filmu Człowiek z kamerą (Czełowiek s kinoapparatom), reżyseria: Dziga Wiertow, ZSRR 1929.
Człowiek z kamerą to film mieszczący się w europejskim nurcie miejskich symfonii, a zarazem jeden z najwybitniejszych filmów kina niemego i klasyk radzieckiej kinematografii. Główne bohaterki filmu Wiertowa to Moskwa lat 20. oraz... sama kamera, która goni za rytmem życia, penetruje pędzące pociągi, tramwaje, pracę w fabryce i urzędach, zwyczajne dni zwyczajnych ludzi. Michael Nyman, zafascynowany tą rytmiczną symfonią obrazów, stworzył do niej specjalną ścieżkę dźwiękową.
22 lipca 2008, wtorek, godz.: 19.00, Opera Wrocławska
pokaz nowozelandzkiego filmu niemego The Te Kooti Trail (1927 r.), reżyseria: Rudall Harward, do którego muzykę na żywo wykona nowozelandzki wirtuoz organów i pianista Chris Hainsworth.
Rudall Hayward to legendarny pionier i najwybitniejszy twórca nowozelandzkiego kina niemego, a The Te Kooti Trail to jedno z jego szczytowych osiągnięć. Film, który opowiada o walce Maorysów z brytyjskimi osadnikami w pięknych nowozelandzkich krajobrazach na wiele lat stał się wizytówką tej kinematografii.
24 lipca, czwartek, godz.: 19.00, Opera Wrocławska
pokaz arcydzieła skandynawskiego kina niemego Häxan (Czarownica), reżyseria: Benjamin Christensen, Szwecja 1922, z muzyką brytyjskiego kompozytora i multiinstrumentalisty Geoffa Smitha, który będzie grał na cymbałach młotkowych – niezwykłym instrumencie, który artysta sam skonstruował. Geoff Smith grał do filmów niemych na festiwalu NOWE HORYZONTY w 2006 roku.
Czarownica (Häxan, Szwecja 1922) to film grozy, jeden z najbardziej kontrowersyjnych obrazów w historii kina niemego. Imitująca dokument obrazowa encyklopedia okultyzmu i satanizmu przez wiele lat była zakazana przez cenzurę i została ponownie odkryta w latach 60., kiedy stworzono zremasterowaną wersję ze słynnym pisarzem, Williamem Burroughsem, w roli narratora.
25 lipca, piątek, godz.: 19.00, Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego
Christopher Hainsworth: koncert organowy: Krótka historia Nowej Zelandii w muzyce
26 lipca, sobota, godz.: 19.00, Opera Wrocławska
koncert muzyki filmowej Eleni Karaindrou
Grecka pianistka i kompozytorka od 1983 roku, od filmu Podróż na Cyterę (Taxidi sta Kithira, 1983), stale współpracuje z jednym z bohaterów tegorocznych retrospektyw – Theo Angelopoulosem. Artystka komponuje dla kina i teatru – dotychczas napisała muzykę do 19 filmów i ponad 40 przedstawień, między innymi dla tak uznanych reżyserów jak Jules Dassin, słynny francuski eksperymentator - Chris Marker i Margarethe von Trotta. We Wrocławiu zaprezentuje kompozycje z filmów Theo Angelopoulosa.
Klub festiwalowy:
Na czas festiwalu zabytkowy wrocławski ARSENAŁ (400 metrów od kina Helios) zamieni się w klub festiwalowy ze specjalną strefą chill-out i codziennymi wieczornymi koncertami zagranicznych zespołów oraz setami dj-ów, prezentujących eklektyczne trendy współczesnej sceny muzycznej. Wystąpią m.in.: założyciele legendarnej wytwórni płytowej Ninja Tune - słynny brytyjski duet Coldcut Journeys By VJ; islandzki wokalista, „mistrz gitary akustycznej i laptopa“ - Mugison, indie-popowy, współpracujący z Mike’iem Pattonem norweski zespół Kaada; amerykański undergroundowy hip hop Food for Animals oraz ambient-dubowa, niegdyś współpracująca z Killing Joke, grupa nowozelandzka Pitch Black.
Mecenasem głównym festiwalu jest miasto Wrocław.
Po raz szósty sponsorem głównym festiwalu jest Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci ERA.
Agnieszka Wolak - PR festiwalu
Mobile. +48 600 534 978.
Tel. +48 22 530 66 43,