W Galerii Awangarda BWA we Wrocławiu (ul. Wita Stwosza 32) 23 lipca zostanie otwarta wystawa HAS. Nieosiągalne - ekspozycja poświęcona Wojciechowi Jerzemu Hasowi, zorganizowana w 10 rocznicę śmierci reżysera, towarzysząca retrospektywie jego twórczości podczas 10. NH.
Wystawa opowiada o człowieku i artyście, wizjonerze polskiego kina otoczonego grupą oddanych współpracowników i wybitnych aktorów. Będzie okazją nie tylko dla przypomnienia i promocji postaci i dzieł wybitnego twórcy, ale także przyczynkiem do skonfrontowania Hasa ze współczesnym kinem, które reżyser - w swoim czasie i na swój sposób - antycypował.
Celem wystawy jest pokazanie różnorodności estetyk Hasa, jego niezwykłej wizjonerskiej wyobraźni, sposobów komponowania filmowego kadru czy przejmującego zainteresowania reżysera kondycją człowieka. Temperament twórczy Hasa nie daje się wpisać w wystawę zrealizowaną w sposób akademicki, z klasyczną narracją, z początkiem i końcem sugerującym rozwój czy przemiany. Dynamika jego twórczości ma wykres sinusoidalny, co zostanie podkreślone poprzez wprowadzenie kilku dominant uwydatniających znaczenie szczególnie ważnych dzieł. Ponad to, w nawiązaniudo międzynarodowego kontekstu Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty, na wystawie zaznaczone zostaną wpływy twórczości Hasa na reżyserów światowych.
Istotą prezentacji nie jest akademicka narracja, charakterystyczna dla dyskursu wąskiej grupy specjalistów, ani rozstrzyganie czy na twórczość reżysera większy wpływ miało słowo (literatura) czy obraz (sztuki plastyczne). Lub czy reżyser był bardziej ekspresjonistą, surrealistą czy artystą barokowym. Hasa inspirował bowiem każdy z tych nurtów. Korzystał z nich w sposób wirtuozerski, a słowo, a raczej atmosferę, jaką opisywało, ukazywał w obrazie po mistrzowsku.
Akcja będzie toczyła się wokół czternastu fabuł: Pętla (1957), Pożegnania (1958), Wspólny pokój (1959), Rozstanie (1960), Złoto (1961), Jak być kochaną (1962), Rękopis znaleziony w Saragossie (1964), Szyfry (1966), Lalka (1968), Sanatorium pod Klepsydrą (1973), Nieciekawa historia (1982), Pismak (1984), Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985), Niezwykła podróż Baltazara Kobera (1988) oraz niezrealizowanego filmu Osioł grający na lirze. Także wokół ważnych dla twórczości reżysera krótkich metraży (Moje miasto, Ulica Brzozowa, czy Harmonia). Wystawa będzie miała charakter multimedialny. Podstawowe medium to czarno-biała fotografia (fotosy, zdjęcia z planów filmowych, zdjęcia prywatne), wzbogacona między innymi materiałami audio (radiowe nagrania wypowiedzi reżysera) i wideo (fragmenty programów z udziałem i poświęcone reżyserowi) a także materiałami związanymi z poszczególnymi filmami (rysunki, projekty scenograficzne).
Wystawie będzie towarzyszyła poświęcona Hasowi multimedialna instalacja autorstwa bohaterów tegorocznej retrospektywy Braci Quay, pokazywana w 2009 roku w londyńskim Barbicanie.
Organizatorem wystawy jest Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty we współpracy z BWA Wrocław, Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz Filmoteką Narodową w Warszawie. Jednak wiele niepokazywanych dotychczas fotografii związanych z Wojciechem Jerzym Hasem będzie pochodziła z archiwów prywatnych, krajowych i zagranicznych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.