1 lipca 2008 roku nakładem krakowskiej Korporacji Ha!art ukaże się monografia Terence’a Daviesa Gorycz wygnania autorstwa Michała Oleszczyka.
Gorycz wygnania to autorska analiza twórczości Daviesa - gęstej i wielopoziomowej, przeżywającej od kilku lat renesans w Wielkiej Brytanii. Davies – nazywany „Proustem kina” – w ciągu 30 lat zrealizował zaledwie siedem filmów. Autor traktuje pierwszych pięć filmów Daviesa jako jeden, autobiograficzny tekst filmowy, badając ich wzajemne zależności i wskazując na zdumiewającą jedność formalną i tematyczną. Zwraca uwagę na ich oryginalną organizację czasową i wszechobecność kina – obecność metaforyczną, autotematyczną i intertekstualną. Wskazuje również głębokie pokrewieństwa między „cyklem autobiograficznym” a dwoma ostatnimi (jak dotąd) filmami reżysera, stanowiącymi adaptacje utworów literackich Johna Kennedy’ego Toole’a i Edith Wharton. Książkę zamyka rozmowa z reżyserem, przeprowadzona w styczniu 2008 roku.
Książka Michała Oleszczyka to świadectwo filmoznawczej pasji i osobistego związku z kilkoma filmami, którego konsekwencje okazują się zaskakująco rozległe. Autor przyjmuje karkołomną pozycję, zawieszoną gdzieś pomiędzy chłodną filmoznawczą analizą i bezkrytycznym zachwytem nad samą filmową materią. Ujmuje przy tym pokorą wobec filmowego tekstu – zamiast dekonstruować znaczenia, woli raczej nadbudowywać kolejne ich warstwy na tych już dostarczonych przez twórcę. Jak pisze w pewnym miejscu, w filmografii Daviesa łatwo się zagnieździć, drążyć w głąb zamiast podróżować wszerz.
Krytyk filmowy Michał Oleszczyk jest absolwentem filmoznawstwa UJ, laureatem nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) i stypendystą Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (2004/05). W Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ przygotowuje pracę doktorską poświęconą krytycznofilmowej myśli Pauline Kael. Publikuje w Kinie, Tygodniku Powszechnym i pracach zbiorowych (m. in. Mistrzowie kina amerykańskiego pod red. Łukasza A. Plesnara i Rafała Syski, Autorzy kina europejskiego pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa).