Genesis Breyer P-Orridge to legenda muzyki industrialnej, współzałożyciel Throbbing Gristle i Psychic TV. Film Marie Losier nie jest jednak biografią tego/tej artysty/artystki ani historią sceny industrialnej, lecz opowieścią o jednym z największych romansów współczesności. Genesis i Lady Jaye, zainspirowani/zainspirowane teorią „trzeciego umysłu” Briona Gysina i metodą cut-up, przechodzą cykl operacji plastycznych mających zjednoczyć dwa ciała – męskie i żeńskie – w jeden pandrogyniczny byt.
Tak oto powstała niezwykle intymna i osobista opowieść, choć Ballada... przypomina momentami surrealistyczny home movie, w którym mieszają się ujęcia z życia codziennego, ekscentryczne domowe występy i magiczne sztuczki. Najważniejsza jest jednak cielesność, obecność Genesis i Lady Jaye, którzy/które na własnych ciałach wprowadzają w życie jeden z najbardziej niezwykłych eksperymentów egzystencjalnych i artystycznych. To nie jest przedsięwzięcie genderowe – mówi Genesis. – Niektórzy czują się mężczyznami uwięzionymi w ciałach kobiet, inni na odwrót. Pandrogyn mówi: jestem po prostu uwięziony w ciele. Ciało jest tylko walizką, która nas przenosi. Pandrogynia dotyczy przede wszystkim umysłu i świadomości.
Opracowanie: Ewa Szabłowska