Kim Ki-Duk
Urodził się w 1960 roku w Bonghwa, studiował film w Paryżu, potem wrócił do Korei, by zacząć od niskobudżetowych filmów o życiowych rozbitkach, sadomasochistycznych relacjach, niezabliźnionych ranach historii. Jego kino zdobyło wielki rezonans dzięki swoistemu połączeniu okrucieństwa i poezji, było pokazywane w konkursach wiodących festiwali, takich jak: Cannes, Wenecja (Najlepsza reżyseria), Berlin (Srebrny Niedźwiedź), Locarno (Don Kichot) i wielu innych. W oryginalny sposób odwoływał się zarówno do filozofii buddyjskiej, jak i do etyki chrześcijańskiej, podejmował kontrowersyjne tematy, jak zmiana płci czy dobrowolna prostytucja. Po serii wybitnych dzieł z lat 2000–2004 zwrócił się w stronę czasem zbyt daleko posuniętego symbolizmu. Teraz spektakularnie wraca do źródeł.
Wybrana filmografia
1996 Krokodyl / Ag-o / Crocodile
2000 Wyspa / Seom / The Isle
2003 Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna / Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring
2004 Samarytanka / Samaria / Samaritan Girl
2004 Pusty dom / Bin-jip / 3-Iron
2006 Czas / Shi gan / Time
2008 Sen / Bi-mong / Dream
2010 Arirang (doc.)