Nawiązujący tytułem i stylem do legendarnego arcydzieła Viscontiego, Lampart jest filmową transpozycją znanej, wielokanałowej instalacji artysty Western Union: Small Boats. Julien podejmuje temat dramatycznych w skutkach migracji w basenie Morza Śródziemnego, lecz podróż w wersji Julienowskiej jest przede wszystkim przeżyciem estetycznym. Widz przeniesiony do śródziemnomorskiej scenerii dostrzega kobaltowe niebo, urzekające widoki wybrzeża. Idylliczny krajobraz zostaje nagle zakłócony, tak jak śmierć gwałtownie zakłóca egzystencję człowieka. Na ekranie pojawia się symboliczny ślad istnienia w postaci czerwonej tkaniny, ubrania wyrzuconego przez fale na brzeg, spiętrzonych wraków łodzi. Trauma u Juliena dotyka zresztą nie tylko ludzi, lecz także architekturę: opustoszałe pokoje i dudniące pustką korytarze pałacu Viscontiego są śladem niegdysiejszej świetności Sycylii, a zarazem symbolem jej emigracyjnej historii.
Opracowanie: Ewa Szabłowska