Laura Mulvey Wybór tekstów pod redakcją Kamili Kuc i Lary Thompson
Laura Mulvey jest jedną z najbardziej znanych współczesnych teoretyczek filmu. Jej najsłynniejszy tekst Przyjemność wzrokowa i kino narracyjne (1975), łączący psychoanalityczną refleksję nad kinem z krytyką feministyczną należy do ścisłego kanonu myśli teoretyczno-filmowej (w języku polskim pojawia się w Panoramie współczesnej myśli filmowej pod redakcją Alicji Helman). Przyjemność wzrokowa... otworzyła kilkunastoletnią debatę, prowokując liczne komentarze i polemiki, określając pole sporów w teorii filmu w latach 70. i 80. W Polsce Mulvey pozostaje autorką niemal nieznaną, mimo jej obszernego dorobku, znacznie wykraczającego poza wątki poruszone w Przyjemności wzrokowej...
Mulvey jest też rzadkim przykładem teoretyczki, która nie ograniczyła się do krytyki status quo, ale sformułowała, a następnie starała się realizować alternatywny wobec krytykowanego program estetyczny, czego przykładem Penthesilea: Queen of the Amazons (1974), Riddles of the Sphinx (1977 – być może najbardziej znany film Mulvey), AMY! (1980), Crystal Gazing (1982), Frida Kahlo and Tina Modotti (1982) oraz The Bad Sister (wszystkie wspólnie z Peterem Wollenem) czy Disgraced Monuments (1991, wspólnie z Markiem Lewisem).
Twórczości filmowej Mulvey nie sposób oderwać od jej działalności teoretycznej, co sprawia, że teksty autorki stanowią konieczne uzupełnienie każdej prezentacji jej dorobku kinematograficznego. Wybór tekstów Mulvey odpowiada również na – wywołany publikacją Lacrimae rerum (2007) Slavoja Žižka, Realnym spojrzeniem Todda McGowana (2008) i premierą filmu Z-boczona historia kina (2006) Sophie Fiennes – nawrót zainteresowania psychoanalitycznym myśleniem o kinie wśród polskich czytelników. Na tom złożyły się teksty Mulvey pochodzące z Visual Pleasure and Narrative Cinema (Palgrave McMillan, 2009, wydanie pierwsze 1993), Fetishism and Curiosity (Indiana University Press, 1996) oraz Death 24x A Second (Reaktion Books, 2005).
zobacz także: