English

Rope and Breasts (1983) reż. Masaru KonumaRope and Breasts (1983) reż. Masaru Konuma
Za różową kurtyną

Wywrotowy i egzotyczny, japoński nurt pinku eiga nie ma swojego odpowiednika w kinie zachodnim. Podczas 11. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty zobaczymy filmy pinku eiga w jednej z festiwalowych sekcji. Przy selekcji z festiwalem współpracuje Jasper Sharp, autor niezwykłej książki Behind the Pink Curtain, poświęconej kinu pinku eiga, której polskie tłumaczenie ukaże się podczas festiwalu.

Behind the Pink Curtain (o książce, spis treści)

Jasper Sharp: Pink Films special

Pinku eiga można zdefiniować jako film różowy, inaczej - erotyczny. Filmy pink to produkcje niskobudżetowe, czasami wręcz amatorskie, trwające zazwyczaj 60 minut, obfitują w sceny erotyczne. Produkują je malutkie i co istotne niezależne wytwórnie, a pokazywane są w specjalnych kinach.

Wielu cenionych japońskich filmowców (m.in. Kiyoshi Kurosawa oraz Masayuki Suo) rozpoczynało swoje reżyserskie kariery od realizacji filmów pinku eiga. Nurt ten nie jest również obcy bardziej eksperymentalnym twórcom kina takim jak Hiryouki Oki czy Sion Sono ("Suicide Circle"). Inni warci odnotowania reżyserzy filmów pink to Koji Wakamatsu ("Go, Go Second Time Virgin"), Kan Mukai ("Tokyo Deep Throat"), Norifumi Suzuki ("Beautiful Girl Hunter", "Convent of the Sacred Beast"), Yasuharu Hasebe ("Rape!", "Assault! Jack the Ripper"), Tetsuji Takechi ("Daydream" - 1964), Koji Seki ("Valley of Desire" z 1963 roku - jeden z pierwszych filmów pink), Yojiro Takita oraz Rokuro Mochizuki. Satoru Kobayashi, twórca nieśmiertelnego "Flesh Market" kontynuował realizację pinku eiga aż do swojej śmierci w 2001 roku.

W żadnym innym kraju nurt seksploatacji nie odegrał tak znaczącej roli jak w Japonii. Nawet reżyserzy w małym stopniu związani z pinku eiga np.: Shinji Aoyama czy Junji Sakamoto współpracowali w początkach swoich karier z innymi filmowcami przy produkcjach pink. Nie można zapominać rownież o słynnej wytwórni Nikkatsu, która przodowała niegdyś w realizacji wariantu pinku eiga czyli tzw. Roman Porno. To w niej pierwsze kroki stawiali między innymi Teruo Ishii (seria "The Joy of Torture"), Kichitaro Negishi, Shusuke Kaneko, Shun Nakahara, Takashi Ishii ("Freeze Me"), Yoichi Sai, Yoshimitsu Morita oraz Shinji Somai.

Krótka historia japońskiego kina pinku eiga

Asian (s)exploitation: Krótka historia nurtu pinku eiga

Cinema Asia: Pinku eiga w Polsce

Pinku eiga: An introduction to Japanese hardcore grindcore

Bright Lights Film Journal: The Japanese Pink Film

Filmy prezentowane w cyklu "Za różową kurtyną" mogą wzbudzać kontrowersje ze względu na treść i przekaz i przeznaczone są dla widzów dorosłych.

Moje NH
Strona archiwalna 11. edycji (2011 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2011
PWŚCPSN
181920 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
KalendariumIndeks filmówMój planScena T-Mobile Music
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
www.nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera