|
Całkiem obcy
Perfect Strangers
reż. Gaylene Preston
/
Nowa Zelandia 2003
/
96’
napisy: polskie i angielskie
Kino Nowej Zelandii - fabuły
Angel Mine,
Anioł przy moim stole,
Całkiem obcy,
Cena mleka,
Chris Hainsworth i Ślad Te Kootiego,
Czarna owca,
Deszcz,
Drastyczne środki,
Farma Footrot: pieskie życie,
Goodbye Pork Pie,
Koniec złotego wieku,
Mauri,
Nagle,
Ngati,
Niebiańskie istoty,
Niezwykła energia,
Numer 2,
Pamięć i pożądanie,
Prawdziwa historia,
Sleeping Dogs,
Smash Palace,
Tylko instynkt,
Uciekinier,
Utu,
W kryjówce mojego ojca,
Wesele Sione’a,
Wypadek
Obsada
Sam Neill, Rachael Blake, Joel Tobeck, Robyn Malcolm, Madeleine Sami, Paul Glover
Opis filmu
Melanie jest kobietą uwielbiającą alkohol i mężczyzn, którzy mogliby być dla niej dobrzy. Takich nie ma wielu, więc kiedy wybiera się z koleżankami na imprezę w piątkowy wieczór, przygotowuje się prawie jak na polowanie. Otrzymuje ciekawą propozycję od miłego nieznajomego, który oferuje jej zapalniczkę, drinka i odrobinę przyjaźni. Nocna impreza kończy się u niego - nie w domu, ale na łódce zacumowanej przy nabrzeżu. Panuje tu bardzo romantyczna atmosfera - spotkaniu w drewnianej kajucie towarzyszy nawet szampan. Jednak następnego ranka romans zmienia się w koszmar. To tylko początek historii, w której lęki i fantazje nagle zaczynają dominować nad biegiem wydarzeń i która zmusza widza do ciągłego zgadywania, co się wydarzy. Gaylene Preston stworzyła mały klejnot, film o niesamowitej atmosferze, w którym aktorzy mogli się w pełni zrealizować. Paul Le Petit, The Sunday Telegraph Preston zajmowała się terapią sztuką i to doświadczenie jest wyraźnie widoczne w Perfect Strangers. Dynamika postaci jest efektem tego, co dzieje się w naszych głowach i co wpływa na nasze rozumienie ich wzajemnych relacji. Bohaterowie przypominają momentami bokserów z chińskiego teatru cieni. Ofiara, wybawiciel, kat - idealizowane lub, wręcz przeciwnie, odarte z jakiejkolwiek poezji obrazy męskości i kobiecości przeplatają się, tańczą i obracają się na ekranie pod okiem księżyca w pełni. Helen Frances, Cineaste
Informacje o reżyserze
|
|
Gaylene Preston
Gaylene Preston jest uważana za jednego z czołowych filmowców Nowej Zelandii. Począwszy od swego pierwszego filmu, All The Way Up There, ciągle powracała do formy dokumentu, a kulminacją jej wysiłków był popularny dokument kinowy pt. War Stories: Our Mothers Never Told Us. Była też producentką nagradzanych dokumentów - Punitive Damage (1999) i Coffee, Tea or Me? (2001) oraz producentką wykonawczą Lands of our Fathers. Jej filmy fabularne, Mr Wrong, a także Ruby and Rata oraz miniserial Bread & Roses zdobyły liczne nagrody w Nowej Zelandii i zagranicą, na stałe wpisując się w kanon nowozelandzkiego kina. Gaylene Preston ponadto wyreżyserowała i wyprodukowała film według własnego scenariusza Perfect Strangers. Filmografia: 1978 All The Way Up There (dok. / doc.) 1985 Mr Wrong 1990 Ruby and Rata 1993 Bread & Roses (serial TV / TV series) 1995 War Stories: Our Mothers Never Told Us (dok./doc.) 2003 Perfect Strangers
|
Stopka
|
reżyseria:
|
|
Gaylene Preston
|
|
scenariusz:
|
|
Gaylene Preston
|
|
zdjęcia:
|
|
Alun Bollinger
|
|
muzyka:
|
|
David Donaldson, Plan 9, Steve Roche, Janet Roddick
|
|
obsada:
|
|
Sam Neill, Rachael Blake, Joel Tobeck, Robyn Malcolm, Madeleine Sami, Paul Glover
|
|
producent:
|
|
Robin Laing, Gaylene Preston
|
|
produkcja:
|
|
Gaylene Preston Productions, Huntaway Films
|
|
źródło kopii:
|
|
New Zealand Film Commission
|
|
wersja językowa:
|
|
angielska
|
|
|
|
|
Moje NH
Strona archiwalna 11. edycji (2011 rok)
|