|
Hadewijch
reż. Bruno Dumont
/
Francja 2009
/
105’
napisy: polskie i angielskie
Panorama Kina Światowego
Biała przestrzeń,
Cafe noire,
Carlos,
Czarni,
Domena,
Dzień, w którym Bóg odszedł,
Dziwny przypadek Angeliki,
Gąsienica,
Hadewijch,
Jej droga,
Kobieta w ogniu szuka wody,
Księżniczka Montpensier,
Łagodny potwór – projekt Frankenstein,
Moje szczęście,
Mój pies Tulip,
Myśliwy,
Na gorąco,
O bogach i ludziach,
Phobidilia,
Portugalska zakonnica,
Pułapka na kraby,
Puzzle,
Sławni i martwi,
Synu, synu, cóżeś ty uczynił?,
Szepty na wietrze,
Szlag trafił sprawiedliwość!,
Tetro,
To już lato,
Treść,
Valhalla Rising,
Wkraczając w pustkę,
Wtorek, po świętach,
Wyśnione miłości,
Zły porucznik,
Życie z wojną w tle
Obsada
Julie Sokolowski, Yassine Salime, David Dewaele, Karl Sarafidis, Brigitte Mayeux-Clerget
nagrody
Toronto International Film Festival 2009 – nagroda FIPRESCI / FIPRESCI Award
Opis filmu
Hadewijch to dla Bruno Dumonta swego rodzaju powrót do korzeni. Nie jest to jednak proste powtórzenie pytań zawartych w debiutanckim Życiu Jezusa, ale ponowna podróż w to samo miejsce z innym bohaterem i odnowionym zestawem wątpliwości. Pytanie o etyczne (laickie) konsekwencje nauk i historii Jezusa zastąpione zostało spekulacją na temat następstw aplikowania nieweryfikowalnych wierzeń we współczesnym świecie. Wstępując do konwentu, Celine przybiera imię Hadewijch (po żyjącej w XIII wieku na dzisiejszym pograniczu belgijsko-holenderskim mistyczce). Obie pochodzące z zamożnych rodzin kobiety poza imieniem łączy szczególny rodzaj bezgranicznej miłości do Boga – przepełnionej tęsknotą i potrzebą fizycznej bliskości. Celine (gotowa do wszelkich poświęceń wobec obiektu swojego uczucia) różni się od poprzednich postaci kreowanych przez Dumonta konkretnym poczuciem celu (w warstwie wizualnej poskutkowało to zamianą charakterystycznego szerokokątnego obiektywu na proporcję 1:1.66). Zawężenie pola poszukiwań przynosi jednak bohaterce ogromne cierpienie związane z samym przedmiotem wiary, który nie pozwala się dotknąć, i którego obecność nie jest fizycznie weryfikowalna.
Stanisław Liguziński
Informacje o reżyserze
|
|
Bruno Dumont
Urodzony w 1958 roku w Bailleul (Flandria). Przez kilkanaście lat wykładał filozofię w lokalnym liceum. Filmowych szlifów nabierał podczas realizowania komercyjnych reklamówek dla miejscowych zakładów pracy. Na dużym ekranie zadebiutował nakręconym w 1997 roku Życiem Jezusa, za które otrzymał nagrodę Jeana Vigo i przyznawaną za najlepszy debiut na festiwalu w Cannes Złotą Kamerę. Zarówno nakręcona w 1999 roku Ludzkość, jak i zrealizowana w 2006 roku Flandria nagrodzone zostały Grand Prix canneńskiego festiwalu, co do tej pory udało się jedynie Bruno Dumontowi i Andriejowi Tarkowskiemu. W międzyczasie reżyser próbował zmierzyć się z amerykańskim krajobrazem, czego rezultatem jest zrealizowany w 2003 roku film Twentynine Palms, który reżyser określa mianem eksperymentalnego horroru.
Filmografia
1997 Życie Jezusa / La vie de Jésus / The Life of Jesus 1999 Ludzkość / L'humanité / Humanity 2003 Twentynine Palms / Twentynine Palms 2006 Flandria / Flandres 2009 Wierząca / Hadewijch
|
Stopka
|
reżyseria:
|
|
Bruno Dumont |
|
scenariusz:
|
|
Bruno Dumont |
|
zdjęcia:
|
|
Yves Cape |
|
montaż:
|
|
Guy Lecorne |
|
obsada:
|
|
Julie Sokolowski, Yassine Salime, David Dewaele, Karl Sarafidis, Brigitte Mayeux-Clerget |
|
producent:
|
|
Jean Brehat, Rachid Bouchareb, Muriel Merlin |
|
produkcja:
|
|
3B Productions |
|
nagrody:
|
|
Toronto International Film Festival 2009 – nagroda FIPRESCI / FIPRESCI Award |
|
język:
|
|
francuska |
|
barwa:
|
|
kolor |
|
|
|
|
Moje NH
Strona archiwalna 11. edycji (2011 rok)
|