|
In Absentia
reż. The Quay Brothers
/
Wielka Brytania 2000
/
21’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Bracia Quay
Alicja w Odczarowanej Krainie,
De Artificiali Perspectiva albo Anamorfoza,
Duet – wariacje na wyzdrowienie ‘A’ ,
Eurydyka, tak ukochana,
Gabinet Jana Švankmajera, praskiego alchemika filmu ,
Grzebień (Z muzeów snu),
In Absentia,
Instytut Benjamenta, albo ów sen, który nazywają życiem ,
Inventorium śladów,
Kaligraf,
Maska,
Piaskun,
Próby do wymarłych anatomii,
Spotkanie na szczycie,
Stille Nacht I (Dramolet),
Stille Nacht II (Czy wciąż jesteśmy małżeństwem?),
Stille Nacht III (Opowieści z wiedeńskich lasów),
Stille Nacht IV (Can’t Go Wrong Without You),
Stroiciel trzęsień ziemi,
Ta nienazywalna miotełka (Epos o Gilgameszu),
Ulica Krokodyli,
Widmowe muzeum: losowe wycieczki w podziemia kolekcji medycznej Sir Henry’ego Wellcome’a
Opis filmu
Film powstał do muzyki wybitnego XX-wiecznego kompozytora awangardowego Karlheinza Stockhausena. Quayowie, miłośnicy Stockhausena (w 1973 roku, w ramach jednego z pierwszych zleceń, zaprojektowali okładkę do tomu rozmów z kompozytorem), przyjęli propozycję w ciemno. Kompozycja, którą słychać w filmie, to Zwei Paare (napisana w 1991 roku do opery Freitag). Główną bohaterką In Absentia jest Emma Hauck (1878–1920), pacjentka szpitala psychiatrycznego w Heidelbergu. Quayowie zetknęli się z jej listami w kolekcji Hansa Prinzhorna. W listach do męża Hauck pisała obsesyjnie, gęsto, jedno na drugim, pojedyncze zdanie – „Herzenschatzi komm” („kochanie, przyjdź”). Dzięki muzyce Stockhausena, kompozycjom świetlnym, montażowi, przytłaczającym zbliżeniom, Quayom udało się – na tyle, na ile to możliwe – oddać stan psychiczny bohaterki. Montaż w In Absentia „był w całości zasugerowany przez dynamiczne zmiany tempa muzyki Stockhausena. Dochowaliśmy wierności każdej nucie. Muzyka Stockhausena dyrygowała każdym aspektem scenariusza, który dosłownie rozwijał się przed nami każdego dnia na zasadzie zupełnej improwizacji” – mówili bracia Quay.
Jakub Mikurda
Informacje o reżyserach
|
|
Ur. w 1947 roku w Filadelfii, USA. Są bliźniakami. Studiowali w Filadelfii, kontynuowali naukę w Royal College of Art w Londynie, gdzie w latach 70. reżyserowali swoje pierwsze krótkie metraże. W latach 80. produkowali reklamówki telewizyjne (dla Honeywell, Walkers Crisps i Dulux Wood Protection), wideoklipy (najsłynniejszy - do piosenki Petera Gabriela Sledgehammer) i animacje, które przyniosły im popularność - Gabinet Jana Švankmajera, Ulica krokodyli. W 1995 odbyła się premiera ich pierwszego filmu fabularnego Instytut Benjamenta, nagrodzonego Bronze Horse w Sztokholmie oraz nagrodą jury na festiwalu Fantasporto. Kolejny pełnometrażowy film aktorski braci to Stroiciel trzęsień ziemi. W swojej twórczości inspirują się literaturą, szczególnie prozą Bruno Schulza, ostatnio Stanisława Lema.
|
Stopka
|
reżyseria:
|
|
The Quay Brothers |
|
barwa:
|
|
kolor |
|
|
|
|
Moje NH
Strona archiwalna 11. edycji (2011 rok)
|