|
Maska
The Mask / Mask
reż. The Quay Brothers
/
Polska 2010
/
25’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Bracia Quay
Alicja w Odczarowanej Krainie,
De Artificiali Perspectiva albo Anamorfoza,
Duet – wariacje na wyzdrowienie ‘A’ ,
Eurydyka, tak ukochana,
Gabinet Jana Švankmajera, praskiego alchemika filmu ,
Grzebień (Z muzeów snu),
In Absentia,
Instytut Benjamenta, albo ów sen, który nazywają życiem ,
Inventorium śladów,
Kaligraf,
Maska,
Piaskun,
Próby do wymarłych anatomii,
Spotkanie na szczycie,
Stille Nacht I (Dramolet),
Stille Nacht II (Czy wciąż jesteśmy małżeństwem?),
Stille Nacht III (Opowieści z wiedeńskich lasów),
Stille Nacht IV (Can’t Go Wrong Without You),
Stroiciel trzęsień ziemi,
Ta nienazywalna miotełka (Epos o Gilgameszu),
Ulica Krokodyli,
Widmowe muzeum: losowe wycieczki w podziemia kolekcji medycznej Sir Henry’ego Wellcome’a
Obsada
Magdalena Cielecka (voice)
Opis filmu
W związku z projektem Polska! Year Instytut Kultury Polskiej w Londynie i Instytut Adama Mickiewicza zaproponowały braciom Quay ekranizację jednej z Bajek robotów Stanisława Lema. Quayowie sięgnęli po amerykańskie wydanie cyklu, gdzie znaleźli Maskę, włączoną do zbioru wraz z kilkoma dodatkowymi opowiadaniami. Historia Duenny (morderczej kobiety-cyborga, która dużo wyraźniej niż Terminatrix przypominała skomplikowany osiemnastowieczny automat) zainteresowała ich bardziej niż właściwe Bajki. Dostrzegli w niej mroczną historię miłosną, a także intrygującą dwoistość, uchwyconą w anglojęzycznym tytule zbioru – Mortal Engines (gdzie „mortal” to jednocześnie „śmiercionośne” i „śmiertelne”). Quayowie wykorzystali muzykę Krzysztofa Pendereckiego (De Natura Sonoris I), której użyli wcześniej w zaginionym filmie Ein Brudermord (1981), adaptacji opowiadania Franza Kafki (co ciekawe, po ten sam utwór sięgnęli m.in. Stanley Kubrick w Lśnieniu i David Lynch w Inland Empire). Lalka Duenny to w rzeczywistości portugalska figurka Madonny. W innych widać nawiązania do projektów secesyjnego, wiedeńskiego lalkarza Richarda Teschnera, który w swojej twórczości czerpał z estetyki i rozwiązań jawajskiego teatru lalek.
Jakub Mikurda
Informacje o reżyserach
|
|
Ur. w 1947 roku w Filadelfii, USA. Są bliźniakami. Studiowali w Filadelfii, kontynuowali naukę w Royal College of Art w Londynie, gdzie w latach 70. reżyserowali swoje pierwsze krótkie metraże. W latach 80. produkowali reklamówki telewizyjne (dla Honeywell, Walkers Crisps i Dulux Wood Protection), wideoklipy (najsłynniejszy - do piosenki Petera Gabriela Sledgehammer) i animacje, które przyniosły im popularność - Gabinet Jana Švankmajera, Ulica krokodyli. W 1995 odbyła się premiera ich pierwszego filmu fabularnego Instytut Benjamenta, nagrodzonego Bronze Horse w Sztokholmie oraz nagrodą jury na festiwalu Fantasporto. Kolejny pełnometrażowy film aktorski braci to Stroiciel trzęsień ziemi. W swojej twórczości inspirują się literaturą, szczególnie prozą Bruno Schulza, ostatnio Stanisława Lema.
|
Stopka
|
reżyseria:
|
|
The Quay Brothers |
|
scenariusz:
|
|
The Quay Brothers |
|
zdjęcia:
|
|
The Quay Brothers |
|
montaż:
|
|
The Quay Brothers |
|
muzyka:
|
|
Krzysztof Penderecki |
|
obsada:
|
|
Magdalena Cielecka (voice) |
|
producent:
|
|
Marlena Łukasiak, Zbigniew Żmudzki |
|
produkcja:
|
|
Se-Ma-For Produkcja Filmowa, Instytut Kultury Polskiej w Londynie, Instytut Adama Mickiewicza, Atelier Koninck QBFZ, Narodowy Instytut Audiowizualny, Estrada Poznańska, Render 305 |
|
język:
|
|
polska |
|
barwa:
|
|
kolor |
|
|
|
|
Moje NH
Strona archiwalna 11. edycji (2011 rok)
|