|
Na pokładzie
On Board / Gemide
reż. Serdar Akar
/
Turcja 1998
/
112’
napisy: polskie i angielskie
Nowe Kino Turcji
Bornowa Bornova,
Ile za ile,
Kokon,
Kosmos,
Kropka,
Miasteczko,
Mój Marlon i Brando,
Na pokładzie,
Nieszczęsny los,
Och, księżyc,
Podróż ku słońcu,
Pomiędzy,
Puszka Pandory,
Salto w trumnie ,
Should I Really Do It?,
Sól życia,
Upadek anioła,
Uzak,
Za dziesięć jedenasta,
Życie jest muzyką
Obsada
Erkan Can, Haldun Boysan, Yıldıray Sahinler, Naci Taşdöğen, Ella Manea
nagrody
Antalya IFF 1998 - Best Director, Best Screenplay, Best Actor; Ankara IFF 1999 - Best Director, Jury Social Prize
Opis filmu
Ambitny film-parabola, w którym „statek jest jak ojczyzna”. Miejscem akcji jest pokład starej pogłębiarki kursującej po Bosforze. Żelazną ręką rządzi tu kapitan Idris, który co noc zapija, popala hasz i snuje opowieść o swych rzekomych erotycznych podbojach. W skład załogi wchodzą: lojalny bosman Kemal, niezborny sternik Ali i mechanik, awanturniczy Bokser. Pewnego razu marynarze wdają się w mieście w awanturę z gangsterami, w efekcie której biorą na pokład rumuńską prostytutkę. Dziewczyna całkowicie destabilizuje życie załogi i doprowadza do kolejnych konfliktów. Film pokazuje mroczne strony tureckiej duszy, podobnie zresztą jak inne obrazy Akara. Czterech bohaterów reprezentuje różne odmiany szowinistycznej, maskulinistycznej i mitologizującej kultury. W konfrontacji z prawdziwą kobietą – na dodatek obcego pochodzenia i zdaną na ich łaskę – jedni ulegną agresywnym popędom, a inni opiekuńczym instynktom. Akcja dzieje się głównie w zamkniętych pomieszczeniach (ze stałymi ustawieniami kamery) lub w nocnych, niedoświetlonych plenerach. Wraz z ziarnistą taśmą i duszną etniczną muzyką, składa się to na skrajnie klaustrofobiczną atmosferę filmu. Jedna z pierwszych niezależnych produkcji nowego kina tureckiego.
Jan Topolski
Informacje o reżyserze
|
|
Serdar Akar
Urodził się w 1964 roku w Ankarze. Skończył Akademię Ekonomiczno-Handlową, a potem Wydział Filmowo-Telewizyjny Uniwersytetu Mimara Sinana. Początkowo pracował jako asystent filmowy, potem kręcił seriale. Jego niskobudżetowy i autorski debiut Na pokładzie został pokazany w Cannes. Kolejne filmy Akara to portrety prowincji, z których zwłaszcza Poza polem wpisuje się w nurt nostalgiczny kina tureckiego, ukazując upadek jednego z piłkarskich klubów pod wpływem liberalizacji rynku w latach 80. Następne filmy reżysera wywołały szerokie kontrowersje: blockbuster Dolina wilków: Irak – swoim nacjonalizmem i 5-milionową publicznością, a W barze – scenami przemocy i rzadko podejmowanym tematem (bezsensowna agresja młodych). Ostatni jego film, dramat Skrzydła nocy, znów podzielił publiczność i krytykę.
Filmografia
1998 Na pokładzie / Gemide / On Board
1999 Laleli’de bir Azize / Madonna from Laleli
2000 Dar alanda kisa paslasmalar / Offside
2001 Maruf
2006 Kurtlar vadisi: Irak / Valley of the Wolves: Iraq
2007 Barda / In Bar
2009 Gecenin kanatlari / The Wings of the Night
|
Stopka
|
reżyseria:
|
|
Serdar Akar |
|
scenariusz:
|
|
Serdar Akar, Önder Çakar |
|
zdjęcia:
|
|
Mehmet Aksin |
|
montaż:
|
|
Nevzat Disiacil |
|
muzyka:
|
|
Uğur Yücel |
|
obsada:
|
|
Erkan Can, Haldun Boysan, Yıldıray Sahinler, Naci Taşdöğen, Ella Manea
|
|
producent:
|
|
Önder Çakar, Sevil Demirci |
|
produkcja:
|
|
AA Productions, Proto Film |
|
źródło kopii:
|
|
Adam Film |
|
nagrody:
|
|
Antalya IFF 1998 - Best Director, Best Screenplay, Best Actor; Ankara IFF 1999 - Best Director, Jury Social Prize |
|
język:
|
|
turecka |
|
barwa:
|
|
kolor |
|
|
|
|
Moje NH
Strona archiwalna 11. edycji (2011 rok)
|