English
Seanse
23 lipca, 12:45
28 lipca, 09:45
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 84
żółte: 83
czerwone: 62
interesujące
~ Tesia44
generalnie wygląda Ok, ale nie wiem, czy nie za bardzo przepoetyzowane
~ Agnieszka Budek
niekoniecznie...
~ psubrat
może ciekawe, ale może też usypiające..
~ mademoiselletimide
W innych okolicznościach.
~ noir
Okiem dziecka, fuj...
~ toruviel
eksperyment
~ ptah
Och, księżyc
Oh Moon / A ay
reż. Reha Erdem / Turcja 1988 / 100’
napisy: polskie i angielskie

Obsada

Yeşim Tozan, Gülsen Tuncer, Nurinisa Yildirim, Münir Özkul

nagrody

Nantes 1989 – Silver Montgolfiere, Turkish Writers Associotion – Best Film 1990

Opis filmu

Niezwykły debiut jednego z mistrzów nowego kina tureckiego, niestety przeoczony przez krytykę. Jedenastoletnia Yekta żyje w niesamowitym starym domu-zamku wraz z surową ciotką, łagodną niańką i sparaliżowanym ojcem. Jedyni towarzysze jej zabaw to oswojony albatros i nieśmiały chłopiec, jej rówieśnik. Dziewczynka potrafi zobaczyć więcej niż inni ludzie. Upiera się, że spotyka się ze swoją zaginioną od lat matką. Ciotka Yekty, nauczycielka angielskiego, chce wyrwać ją z pełnego duchów, rozpadającego się domu. Namawia rodzinę do zapisania Yekty do szkoły, jednak zbuntowana nastolatka nie chce się podporządkować

Niskobudżetowy i półamatorski debiut Erdema to raczej audiowizualny poemat niż film fabularny. Pełno w nim powtórzeń sytuacji oraz drobnych wariacji. Bardzo oryginalna jest główna przestrzeń, w jakiej kręcony był film. To w połowie opuszczony, ogromny dom, pełen nieużywanych zakamarków. Czarno-białe zdjęcia podkreślają kreacyjny, fantasmagoryczny charakter całości, a żywa muzyka Vivaldiego wprowadza ruch i niepokój. To pierwsza opowieść Erdema o dojrzewaniu, które przybiera postać brutalnej socjalizacji – wyrwania ze świata marzeń i wolności, wrzucenia w schematy, w jeden tylko model rozumienia rzeczywistości.

Jan Topolski

Informacje o reżyserze

Reha Erdem

Urodził się w 1960 roku w Stambule. Studiował historię na Uniwersytecie Boğaziçi, a potem kino oraz historię sztuki na Paris VIII. Zadebiutował poetyckim, niskobudżetowym filmem o dojrzewaniu dziewczynki, wychowującej się w starym domu. Mimo wielu nagród, Erdem zajął się filmami reklamowymi, kręcąc ich około stu na przestrzeni dziesięciu lat. Do kina wrócił satyrą na kapitalizm Pogoń za pieniądzem, kandydującą do Oscara. Bohaterem kolejnej zgrabnej komedii Boję się, mamo był cierpiący na amnezję nieudacznik. Po kilku latach Erdem znów zajął się kinem artystycznym, pokazując bunt dzieci wobec niesprawiedliwości dorosłych w Czasach i wiatrach oraz Życiu Hayat. W pełni zobrazował tam klimat śródziemnomorskiej wsi i stambulskich wybrzeży, delektując się światłem i czasem.

Filmografia

1988 A Ay

1999 Kaç para kaç / Run for Money

2004 Korkuyorum Anne / Mommy, I’m Scared

2006 Beş vakit / Times and Winds

2008 Hayat var / My Only Sunshine

2010 Kosmos

Stopka

reżyseria: Reha Erdem
scenariusz: Reha Erdem
zdjęcia: Uğur Eruzun
montaż: Nathalie LeGuay
muzyka: Denis Bisson, Antonio Vivaldi
obsada: Yeşim Tozan, Gülsen Tuncer, Nurinisa Yildirim, Münir Özkul
producent: Jacques Pomonti, Ibrahim Yavuzaygen
produkcja: Atlantik Film
źródło kopii: Atlantik Film
nagrody: Nantes 1989 – Silver Montgolfiere, Turkish Writers Associotion – Best Film 1990
język: turecka
barwa: kolor
Moje NH
Strona archiwalna 11. edycji (2011 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.nowehoryzonty.pl
Nawigator
Lipiec 2011
PWŚCPSN
181920 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu
 
Kalendarium Indeks filmów Mój plan Scena T-Mobile Music
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
festiwal@nowehoryzonty.pl
www.nowehoryzonty.pl
realizacja: Pracownia Pakamera